επιμέλεια:πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου
Α. Σε τοιχογραφίες στο Άγιο Όρος
Τοιχογραφία Καθολικού
Η βρεφοκτονία του Ηρώδη (τμήμα)
.
.Ιερά Μονή Σταυρονικήτα
Τοιχογραφία Θεοφάνους από το Καθολικό, 16ος αι.
Λεπτομέρεια από τη Σφαγή των Νηπίων
Αγιογραφία στην Ιερά Μονή Αγιων νηπίων Οινόης
Γ.Σε ζωγραφικούς πίνακες
Η Σφαγή των νηπίων είναι πίνακας του Ιταλού ζωγράφου Γκούιντο Ρένι. Φιλοξενείται στην Εθνική πινακοθήκη της Μπολόνια.
. Εικονίζει μια σειρά επεισοδίων που λαμβάνουν χώρα ταυτόχρονα δημιουργώντας μια εικόνα στην οποία επικρατεί το χάος, η σύγχυση και αναταραχή
Η Σφαγή των Νηπίων του Τζιότο
Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς Η σφαγή των νηπίων
Η Σφαγή των Νηπίων του Τζιότο είναι η πιο ακραία, η πιο φριχτή και συνάμα η πιο αληθινή ζωγραφιά στην ιστορία της ζωγραφικής. Και δεν είναι φριχτή μόνο για αυτά που αναπαριστά, μα κυρίως για όσα παραλείπει..
Η σύνθεση χωρίζεται στα τέσσερα: στα δεξιά το σπαρακτικό σύμπλεγμα των γυναικών (και ενός φονιά με την πλάτη γυρισμένη στον θεατή), των γυναικών που κρατούν μανικά τα παιδιά τους ουρλιάζοντας από τη φρίκη. Στα αριστερά οι φονιάδες, με τη λάμψη του μίσους στα μάτια (ο Τζιότο το πετυχαίνει μικραίνοντας την κόρη των ματιών και μεγαλώνοντας το παγωμένο ασπράδι) και πάνωθέ τους ο Ηρώδης να διεύθυνα τον κτηνώδη χορό του άδικου θανάτου. Κάτω τα σφαγμένα Παιδιά σε έναν σωρό* δεν μπορείς να ξεχωρίσεις τα άψυχα σώματα. Και πάνω αχό τα πτώματα, τους φονιάδες και τις γυναίκες, ένας ουρανός απελπιστικά άδειος
Ούτε ένας άγγελος να θρηνηθεί, οιτε ένα χέρι ανάμεσα στα σύννεφα, ούτε καν ένα φωτοστέφανο στις κεφαλές των πτωμάτων -κανένας.
Η μορφή του Ηρώδη, έτσι όπως στέκει στον εξώστη του παλατιού τον, βγαλμένη απο τον πιο απρόσμενο εφιάλτη* θα περίμενε κανείς να δει μια διαβολική μορφή, άξιο αφεντικό των φονιάδων του. Αντ’ αυτού βλέπουμε έναν νηφάλιο μεγαλοπρεπή άρχοντα, σοφό και μειλίχιο, έναν άξιο βασιλιά, καλοντυμένο, με γκρίζα μαλλιά, με βαρύτιμο στέμμα στο κεφάλι• το δεξί του χέρι νεύει προς τις μανάδες των παιδιών. Κι η Εκκλησία στα δεξιά της σύνθεσης (λέγεται πως είναι ο Αγιος Φραγκίσκος της Μπολόνια) απελπιστικά έρημη, κενή•
Παράθεμα: Αντέχουμε…