Γιόγκα και Ορθόδοξος μυστικισμός.(Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου)


_

 

Κατά καιρούς μερικοί δυτικοί αντιμετώπισαν το ενδεχόμενο να απομονωθούν ορισμένοι κανόνες της τεχνικής της Γιόγκα, για να χρησιμοποιηθούν μέσα σ’ ένα χριστιανικό πλαίσιο. Και σε έναν ευρύ κύκλο έχει τεθεί το ερώτημα,

εάν μπορεί να συνδυασθεί Γιόγκα και Χριστιανισμός. Η προσπάθεια, εν τούτοις, να αποσπασθούν οι ασκήσεις από τις θεωρίες με τις οποίες βρίσκονται σε σύζευξη, φαίνεται σαν απόπειρα διαχωρισμού του μυϊκού συστήματος του ανθρώπου από το νευρικό. Για να πραγματοποιηθεί η ανεξαρτητοποίηση των ασκήσεων της Γιόγκα από την έντονη ινδουιστική ατμόσφαιρα και το ινδουιστικό της ήθος, προϋποτίθεται μια νέα, πρωτότυπη δημιουργία. Σε μια τέτοια περίπτωση, χριστιανική εφαρμογή της Γιόγκα θα σήμαινε ένα είδος ασκήσεως που θα διευκόλυνε τον άνθρωπο να οδηγηθεί σε μια βαθειά σιωπή. Όχι μόνο από εξωτερικούς θορύβους, αλλά κυρίως από τους εσωτερικούς κραδασμούς, που προκαλούν οι επιθυμίες, οι ανησυχίες, οι φαντασίες. Μια σιωπή για να μπορέσει το ανθρώπινο πνεύμα ευκρινέστερα να ακούσει τα μηνύματα του Αγίου Πνεύματος. Αλλά γι’ αυτό δεν υπάρχει λόγος να αναζητηθούν μέθοδοι που έχουν χρησιμοποιηθεί με αποτέλεσμα να οδηγήσουν ακριβώς στο αντίθετο, δηλαδή σε μια απόλυτη αυτονομία του ανθρωπίνου πνεύματος και σε μια απίθανη σύγχυση. Αν αυτός ο προβληματισμός απασχολεί τη Δύση, για μας υπάρχει ολόκληρη η ησυχαστική εμπειρία της χριστιανικής Ανατολής.

α) Μερικοί επιχείρησαν να συσχετίσουν την ησυχαστική προσευχή με την Γιόγκα. Οι διαφορές όμως παραμένουν ριζικές. Η ινδουιστική τεχνική ξεκινά από εντελώς διαφορετικές προϋποθέσεις: ακολουθεί σύνθετους, στη δομή και στις συναρτήσεις, δρόμους και κανόνες, που συνδέονται πάντοτε με τις μεταφυσικές αντιλήψεις του Ινδουισμού, για να οδηγήσει αυτόματα στην επιθυμητή κατάσταση.

Για τους ορθοδόξους ησυχαστές, η προσευχή του Ιησού διατηρεί έναν σαφή χριστοκεντρικό χαρακτήρα. Συνδέεται με τον μυστηριακό μυστικισμό της Εκκλησίας, και με τη θεολογία της χάριτος. Πρόκειται για δώρο του Θεού, όχι για κατάληξη ή επίτευγμα μιας ψυχολογικής τεχνικής και σωματικής γυμναστικής. (Βεβαίως, και ο όρος «γνώση» υιοθετήθηκε από τον 4ο αιώνα στην ορολογία της ασκητικής και μυστικής θεολογίας. Εδώ όμως δίνεται μια εντελώς διαφορετική έννοια). Στον ορθόδοξο μυστικισμό δεν υπάρχει η απόλυτη αυτονομία του ανθρωπίνου πνεύματος. Το κέντρο παραμένει πάντα η εν Χριστώ εμπειρία, η ένταξη στο μυστικό σώμα του Κυρίου, στην Εκκλησία· η προσοικείωση της χάριτος του Αγίου Πνεύματος διά των μυστηρίων.

β) Το μυστικό βίωμα στην Ορθόδοξη Ανατολή δεν απομονώνει τον άνθρωπο από την εκκλησιαστική κοινότητα. Η νοερά προσευχή σαν κέντρο έχει το όνομα του σαρκωθέντος Λόγου του Θεού. Το Χριστό φέρνει στο βάθος της ανθρώπινης καρδιάς, στο μέτρο που αυτή έχει εγκεντρισθεί στο μυστικό σώμα του Χριστού με το βάπτισμα και τη θεία Ευχαριστία. Η προσευχή του Ιησού δεν αντικαθιστά τη λυτρωτική χάρη των μυστηρίων, αλλά τρέφεται απ’ αυτή και συγχρόνως την ενισχύει.

γ) Ο ορθόδοξος μυστικισμός στενά συνδεδεμένος με τον μοναχισμό διατηρεί επίσης έναν προφητικό χαρακτήρα. Υψώνει τη φωνή της προσωπικής εμπειρίας εναντίον καταχρήσεων της εξουσίας, υπερασπίζεται την αλήθεια και τη δικαιοσύνη, αντιδρά αποφασιστικά στη συμβατικότητα, στη στείρα εξωστρέφεια.

δ) Ο ορθόδοξος μυστικισμός δεν αντιπαρέρχεται την ιστορία· αντίθετα, ποτισμένος από τη βιβλική σκέψη, διατηρεί έντονη και πλατειά ιστορική συνείδηση. Δεν μπορεί να αγνοήσει την ιστορία, ένας πνευματικός δρόμος, ο οποίος στηρίζεται σε δύο αξονικά γεγονότα: ένα του παρελθόντος, τη σάρκωση του Λόγου, και ένα αναμενόμενο, τη δευτέρα έλευσή του. Στον ορθόδοξο μυστικισμό δεν επιδιώκεται η φυγή, όπως γίνεται σε διάφορες τάσεις ινδουιστικής κατευθύνσεως, που ζητούν να βοηθήσουν τον άνθρωπο να ξεφύγει από τις ανακυκλήσεις των μεταβιώσεων. Δεν έχουμε, όπως θα ήθελαν οι Ουπανισάντ, μια απορρόφηση του «άτμαν» μέσα στο απρόσωπο «μπράχμαν», όπως το αλάτι διαλύεται μέσα στον απέραντο ωκεανό. Ουσιώδες στοιχείο της πνευματικής τελειώσεως για τη χριστιανική αντίληψη είναι η ολοκλήρωση του ανθρωπίνου προσώπου, η συνεχής κίνηση, η μετοχή στο ιστορικό γίγνεσθαι, το «αδιακόπως εκτείνεσθαι», μια συνεχής πορεία και ανέλιξη.

ε) Δεν έθρεψε τάσεις απομονώσεως και κοινωνικής αδιαφορίας ο ορθόδοξος μυστικισμός. Αντίθετα με την ηθική του ιδιαιτερότητα καλλιέργησε την κοινωνική ευαισθησία και τη συνείδηση του κοινωνικού καθήκοντος, τονίζοντας ότι η τελειότητα συνίσταται στην αγάπη.

στ) Στηριγμένος επίμονα στα βιβλικά δεδομένα ο ορθόδοξος μυστικισμός απέφυγε τον πειρασμό του πλατωνικού δυαλισμού, ο οποίος επέμενε να βλέπει τον άνθρωπο σαν πνεύμα αιχμαλωτισμένο στην ύλη, και διακήρυξε ότι η αποκάλυψη του Θεού δεν απευθύνεται αποκλειστικά στο πνεύμα, το νου, τη φαντασία, το αίσθημα, σε μερικές μόνο λειτουργίες του άϋλου μέσα μας, λαμβανόμενες χωριστά. Αλλά ότι όλος ο άνθρωπος ανακαινίζεται εν Χριστώ, και ακόμη ότι όλος ο κόσμος πρέπει να τεθεί σε μια διαδικασία μεταμορφωτική.

Αντίθετα με τον χριστιανό μοναχό, που κάνει τον αγώνα του μέσα στο φως της ελπίδας και του ελέους του Θεού, μέσα στη δοξολογική κοινωνία της Εκκλησίας, παραδιδόμενος στη χάρη του Θεού και στην αγάπη Του, ο γιόγκι κάνει έναν αγώνα, στον οποίον αρχικά μεν τον σπρώχνει ένας γκουρού, αλλά στη συνέχεια προχωρεί μόνος του σε μια φοβερή μοναξιά, προσπαθώντας να νεκρώσει κάθε κύτταρο του προσώπου του, διαλυόμενος μέσα στη σιωπή του απρόσωπου απολύτου.

1 thoughts on “Γιόγκα και Ορθόδοξος μυστικισμός.(Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου)

  1. Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΓΙΟΓΚΑ ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΣ ΤΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ.ΤΑΠΕΙΝΑ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΩ ΠΩΣ Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΞΕΚΙΝΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΟΥ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ,ΟΤΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΘΕΟ’ΚΑΙ ΕΓΩ ΤΗΝ ΔΟΞΑΝ ΗΝ ΔΕΔΩΚΑΣ ΜΟΙ ΔΕΔΩΚΑ ΑΥΤΟΙΣ,ΙΝΑ ΩΣΙΝ ΕΝ ΚΑΘΩΣ ΗΜΕΙΣ ΕΝ ΕΣΜΕΝ.’ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ, ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ ΞΕΧΩΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,ΑΛΛΑ ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ Μ ἈΥΤΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΠΙΤΥΝΧΑΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ ΖΩΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ.ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΔΥΤΙΚΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ Η ΑΔΙΑΛΕΙΠΤΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ,ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ Η ΣΥΓΓΕΝΕΥΕΙ ΜΕ ΑΥΤΗΝ.ΟΜΩΣ Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΣΑΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΝΩΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΘΕΙΟ ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙ ΑΜΕΣΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΛΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΗΣΥΧΑΣΤΗ.Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΕΧΕΙ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ,ΕΝΩ Η ΓΙΟΓΚΑ ΕΧΕΙ ΩΣ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟ ΘΕΙΟ ΕΙΤΕ ΩΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΘΕΟΣ ΕΙΤΕ ΣΑΝ ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟΠΟΙΟΥΝ ΤΟ ΕΓΩ.ΟΜΩΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΕΝΑ ΚΟΙΝΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ,ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ’ΘΕΙΟ ΕΡΩΤΑ’ΣΤΗ ΠΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΕΣΗ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ,ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΠΟΥ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ ΕΙΤΕ ΣΑΝ ΜΙΑ ΕΚΣΤΑΣΗ ΕΙΤΕ ΣΑΝ ΜΙΑ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ.ΕΔΩ ΟΜΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤ ΠΑΥΛΟΥ ΟΤΑΝ ΕΛΕΓΕ’ΖΩ ΟΥΚΕΤΙ ΕΓΩ,ΖΗ ΔΕ ΕΝ ΕΜΟΙ ΧΡΙΣΤΟΣ’ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΣ ΠΑΡΑΝΟΗΣΗΣ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ,ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΠΕΡΝΤΙΑΕΦ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ’ΕΠΙΣΚΟΤΙΣΗ’ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΕΜΕΝΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΔΙΟΤΙ ΦΩΤΙΖΕΙ,ΕΜΠΝΕΕΙ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΑΝΑΚΑΙΝΙΖΕΙ,ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΛΛΕΙ ΥΠΑΡΞΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ.ΜΑΧΕΤΑΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΣ ΑΔΙΚΙΑΣ ΤΣ ΑΠΑΝΘΡΩΠΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΔΕΣΜΩΝ.Η ΑΞΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΓΝΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ.ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΑΘΡΕΠΤΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ.ΤΕΛΟΣ,Ο ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΑΤΣΟΣ ΛΕΕΙ,Ο ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΕΙΘΕΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΕΩΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΑΤΑΙΟΤΗΤΟΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ.ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΕΙΘΕΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΕΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΝΤΩΝ!filiati

Σχολιάστε