Η απεικόνιση της Αγίας Τριάδος.(Ι.Καρδάση)

988647_380790558688846_1629569133_n

Η απεικόνιση της Αγ. Τριάδας είναι απότοκος της Θεολογίας της και καταγράφει τις σχέσεις μεταξύ των τριών προσώπων. Είναι γνωστό ότι στην Ορθόδοξη Εικονολογία επιτρεπτή είναι η απεικόνιση μόνον όσων είδαμε και συνέβησαν ιστορικά, των προφητικών οράσεων και συμβόλων, του σαρκωθέντα Υιού και Λόγου του Θεού, της Θεοτόκου και των Αγίων.

Η απεικόνιση της Αγίας Τριάδας ως τριών προσώπων, όπου απεικονίζεται ο Πατέρας ως «παλαιός των ημερών», ο Υιός ως νέος και το Άγ. Πνεύμα «εν είδει περιστεράς» είναι εικόνα ξένη προς την διδασκαλία των Πατέρων, μεταφερθείσα στον Ορθόδοξο χώρο από τη Δύση, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης.

Η απεικόνιση αυτή αποτελεί συγκαλυμμένη ειδωλολατρία, καθώς μέσα από ορθολογιστικές διαδικασίες περιθέτει σωματικά σχήματα στη θεότητα. Η αποτύπωση των ενδοτριαδικών σχέσεων ευνοεί την παπική αντίληψη περί του τρόπου ύπαρξης του Αγ. Πνεύματος, δηλ. εκπορευόμενου από τον Πατέρα και τον Υιόν εξ ίσου, που είναι η γνωστή πλάνη του filioque. Επίσης η εικόνα αυτή, παρουσιάζοντας διαφορά στις μορφές Πατέρα και Υιού ως προς τη σωματική ηλικία, δίνει την εντύπωση πως ο Υιός είναι νεώτερος του Πατέρα, αντίληψη που ευνοεί τους νέο-Αρειανούς Χιλιαστές και τους αρνητές της θεότητας του Υιού, Εβραίους και Μουσουλμάνους.

Για το θέμα αυτό της απεικόνισης της Αγίας Τριάδας έχει διατυπώσει η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία ως γνωστόν ασχολήθηκε αποκλειστικά με το θέμα των εικόνων, τη θέση της καθολικής Εκκλησίας. Στον δογματικό όρο της Συνόδου αναφέρεται ρητά, σε τι υλικό και με πια ύλη πρέπει να ζωγραφίζεται μια εικόνα και σε ποια τοποθεσία είναι δυνατόν να υπάρχει: «….. ανατίθεσθαι τας σεπτάς και αγίας εικόνας, τας εκ χρωμάτων και ψηφίδος και ετέρας ύλης επιτηδείως εχούσης, εν ταις αγίαις του Θεού εκκλησίαις, εν ιεροίς σκεύεσι και εσθήσι, τοίχοις τε και σανίσιν, οίκοις τε και οδοίς…..«.

Το θέμα της απεικόνισης του Θεού Πατέρα ως «παλαιού των ημερών» σε απεικονίσεις παλαιοδιαθηκικών οραμάτων (όπως π.χ. του οράματος του Δανιήλ) υπήρξε αντικείμενο εξέτασης κατά τη διάρκεια της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Εκεί οι Πατέρες της Συνόδου ρωτούν δια του στόματος του Πάπα Ρώμης αγίου Γρηγορίου Β΄: «Δια τι τον πατέρα του Κυρίου Ιησού Χριστού ουχ ιστορούμεν και ζωγραφούμεν;» για να δώσουν αμέσως την απάντηση: «Επειδή ουκ οίδαμεν τις εστίν (…) και ει εθεασάμεθα και εγνωρίσαμεν καθώς τον υιόν αυτού, κακείνον αν είχομεν ιστορήσαι και ζωγραφήσαι» (PG XII 963 E).

Επίσης για την απεικόνιση του αγίου Πνεύματος η ίδια η Σύνοδος αναφέρει: «….. καίτοι των ευαγγελικών ουδαμώς παραδεδοκότων γραμμάτων, ότι γέγονε περιστερά το άγιον πνεύμα, αλλά ότι εν είδει περιστεράς ώφθη ποτέ» (PG XIII 181 A).

Πρέπει να σημειωθούν εδώ δύο στάσεις ριζικά αντιφατικές προς το κείμενο των πράξεων της Ζ΄ Οικ. Συνόδου, δυο αγίων της Εκκλησίας μας, του αγίου Μακαρίου Καλοχερά εκ Πάτμου και του αγίου Νικοδήμου του αγιορείτη. Ο πρώτος κτυπώντας τους ρωμαιοκαθολικούς ρωτά: «Είναι χριστιανοί αυτοί, που αντίθετα προς την Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο, αναπαριστάνουν τον αόρατο Πατέρα;». Από την πλευρά του ο άγιος Νικόδημος παρατηρεί: «Συμπεραίνεται ότι ο άναρχος Πατήρ πρέπει να ζωγραφίζεται καθώς εφάνη εις τον προφήτην Δανιήλ ως παλαιός των ημερών. Ει δε και Πάπας Γρηγόριος εν τη προς τον Ίσαυρον Λέοντα επιστολή λέγει, ότι δεν ιστορούμεν τον Πατέρα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. αλλά τούτο λέγει απλώς, αλλ’ ότι δεν εζωγραφούμεν αυτόν κατά την θείαν φύσιν» (Πηδάλιο, σελ. 320).

Ο άγιος Νικόδημος μοιράζεται σ’ αυτό το θέμα την άποψη, που είναι αποδεκτή από την εποχή του αγίου Μακαρίου (18ος αιώνας) και απομακρύνεται από τον τρόπο που η Εκκλησία αντιλαμβάνεται τα οράματα των προφητών.

Είναι αλήθεια, ότι για την Εκκλησία η αγιότητα δεν ήταν ποτέ συνώνυμη του αλάθητου. Καθώς το είπε με σοφία ο Εφέσου άγιος Μάρκος, για τον ωριγενισμό του αγίου Γρηγορίου Νύσσης: «συμβαίνει κάποιος να είναι διδάσκαλος και ωστόσο να μην τα λέει όλα τέλεια σωστά. Διότι ποια ανάγκη θα υπήρχε για τους Πατέρες να κάνουν Οικουμενικές Συνόδους, αν καθένας τους σε τίποτε δεν απομακρυνόταν από την αλήθεια;».

Αλλά το θέμα της απεικόνισης  της Αγίας Τριάδας έχει λήξει τελεσίδικα στην Μεγάλη Σύνοδο της Μόσχας το 1666, όπου μέσα στις πράξεις της Συνόδου, το κεφάλαιο 43 είναι αφιερωμένο στο ζήτημα της εικόνας της θεότητας και ιδιαίτερα του Θεού Πατέρα. Αυτό το κεφάλαιο έχει τον τίτλο: «Περί των εικονογράφων και του Σαβαώθ».

Στις αποφάσεις της Συνόδου για το συγκεκριμένο θέμα, αναφέρονται τα εξής: «Θεσπίζουμε ότι ένας ικανός ζωγράφος που, ταυτόχρονα, είναι ένας καλός άνθρωπος (με εκκλησιαστική αξιοπρέπεια), θα διορίζεται διδάσκαλος των εικονογράφων, αρχηγός και επιμελητής. ΄Ετσι οι αγνοούντες δεν θα μπορούν να χλευάζουν τις άγιες εικόνες του Χριστού, της Μητέρας του και των αγίων Του, τις άσχημες και κακοζωγραφισμένες. και θα σταματήσει η ματαιοδοξία μιας δήθεν σοφίας, που έχει οδηγήσει στην συνήθεια να ζωγραφίζει ο καθένας κατά τη φαντασία του χωρίς αυθεντική αναφορά και μάλιστα ξεκινώντας από ποικίλες αναπαραστάσεις, τον Κύριο Σαβαώθ. Εντελλόμεθα να μην ζωγραφίζεται στο εξής η εικόνα του Κυρίου Σαβαώθ σύμφωνα με μη λογοκριμένες οράσεις και ανάρμοστες, διότι κανείς δεν έχει δει τον Κύριο Σαβαώθ (δηλαδή τον Θεό Πατέρα) με σάρκα. Μόνος ο Χριστός έχει εικονιστεί, όπως τον είδαν σαρκωμένο, δηλαδή αναπαριστανόμενο με το σώμα Του και όχι κατά την θεότητά Του. το ίδιο και η υπεραγία Μητέρα του Θεού και οι άλλοι άγιοί Του…..

….. Είναι εντελώς παράλογο να εικονογραφούν τον Κύριο Σαβαώθ (δηλαδή τον Πατέρα), με άσπρα γένια, με τον μονογενή Υιό στο στήθος Του και ένα περιστέρι ανάμεσά Τους, διότι κανείς δεν είδε τον Πατέρα μέσα στην Θεότητά Του. ο Πατέρας, πράγματι δεν έχει σάρκα και ο Υιός δεν εγεννήθη κατά σάρκα από τον Πατέρα προ των αιώνων. Κι’ αν ο προφήτης Δαβίδ λέει: «εκ γαστρός προ εωσφόρου εγέννησά σε» (Ψαλμ. ΡΘ΄ 3), αυτή η γέννηση, σίγουρα, δεν είναι σωματική. αυτή ήταν ανέκφραστη και απερινόητη. Διότι ο ίδιος ο Χριστός λέει στο Ευαγγέλιο: «ουδείς γινώσκει τον Πατέρα ειμή ο Υιός«. Και ο προφήτης Ησαΐας ζητά στο 40ο κεφάλαιο: «τίνι ωμοιώσατε κύριον και τίνι ομοιώματι ωμοιώσατε αυτόν; μη εικόνα εποίησεν τέκτων ή χρυσοχόος χωνεύσας χρυσίον περιεχρύσωσεν αυτόν ομοίωμα κατασκεύασεν αυτόν; (18-19)». Το ίδιο και ο άγιος απόστολος Παύλος λέει στο κεφάλαιο 17 των Πράξεων: «γένος ουν υπάρχοντες του Θεού ουκ οφείλομεν νομίζειν χρυσώ ή αργύρω ή λίθω χαράγματι τέχνης και ενθυμήσεως ανθρώπου το θείον είναι όμοιον«. Και ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέει επίσης (Περί ουρανού, κεφ. 20 για την εικόνα): «Μόνον δε το Θείον απερίγραπτόν εστι πάντα πληρούν και πάντα περιέχον και πάντα περιορίζον ως υπέρ πάντα ον και πάντα δημιουργήσαν«. Ο άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος το απαγορεύει επίσης με παρόμοιο τρόπο. Να γιατί ο Κύριος Σαβαώθ που είναι η Θεότητα και η γέννηση του μονογενούς Υιού προ των αιώνων, γίνονται αντιληπτοί μόνο από το πνεύμα μας. όσο για την αναπαράστασή τους σε εικόνα δεν αρμόζει σε καμία περίπτωση ούτε είναι δυνατή.

Εξ άλλου στη θ. λειτουργία του αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου χαρακτηριστική είναι η ευχή που υποδηλώνει το αδύνατο της αναπαράστασης του Κυρίου Σαβαώθ: «Συ γαρ ει Θεός ανέκφραστος, απερινόητος, αόρατος, ακατάληπτος…..«.

Και το Άγιον Πνεύμα δεν είναι από τη φύση του ένα περιστέρι, αλλά Θεός. Κανείς, λοιπόν, δεν είδε ποτέ το Θεό, καθώς μαρτυρεί ο άγιος ευαγγελιστής και θεολόγος Ιωάννης. Ωστόσο, στην αγία βάπτιση του Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό, το Άγιον Πνεύμα φάνηκε με τη μορφή περιστεριού και γι’ αυτό ακριβώς μπορούμε να το αναπαριστάνουμε με τη μορφή αυτή σ’ αυτό μόνο το μέρος. Αλλού, αυτοί που κατανοούν τα πράγματα πνευματικά δεν εικονίζουν το Άγιον Πνεύμα με τη μορφή περιστεριού. στο Όρος Θαβώρ, για παράδειγμα, παρουσιάστηκε με τη μορφή γνόφου (νεφέλης) και αλλού με άλλο τρόπο» (υπενθυμίζεται η καιόμενη βάτος στον Μωϋσή και οι πύρινες γλώσσες της Πεντηκοστής).

«Κατά τον Διονύσιο τον Αρεοπαγίτη, Σαβαώθ μεταφράζεται από την εβραϊκή γλώσσα με την έκφραση «ο κύριος των Δυνάμεων». Επομένως, ο Κύριος των Δυνάμεων είναι η Αγία Τριάς, ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Και αν ο προφήτης Δανιήλ λέει ότι είδε τον παλαιό των ημερών καθήμενον επί θρόνου κρίσεως, δεν εννοεί τον Πατέρα, αλλά τον Υιό, ο οποίος στην Δευτέρα Παρουσία Του, θα κρίνει παν έθνος δια της φοβεράς Του κρίσεως.

Ζωγραφίζουν επίσης στις εικόνες του Ευαγγελισμού τον Κύριο Σαβαώθ, που φυσά με το στόμα Του κι αυτή η πνοή φθάνει στην κοιλιά της αγίας Θεομήτορος. Αλλά ποίος το είδε αυτό και ποία αγία Γραφή το μαρτυρεί; Από πού το πήραν αυτό; είναι φανερό, ότι μια τέτοια χρήση και άλλα παρόμοια πράγματα τα υιοθέτησαν και τα δανείστηκαν από ανθρώπους μάταιης γνώσης ή μάλλον από πνεύμα διαταραγμένο ή απόν. Να γιατί παραγγέλλουμε να σταματήσουν στο εξής αυτές οι μεταφερμένες από αλλού εικονογραφίες, που η μάταιη γνώση γέννησε…..».

Και η Σύνοδος καταλήγει: «Τα λέμε αυτά για να αποστομώσουμε τους εικονογράφους, για να σταματήσουν να κάνουν λαθεμένες εικόνες και μάταιες και στο εξής να μη ζωγραφίζουν τίποτε σύμφωνα με τις ατομικές τους ιδέες και χωρίς αυθεντικές αναφορές».

Υπάρχει όμως παράσταση της Αγίας Τριάδας, που να συμφωνεί με τα ιερά κείμενα; Ναι υπάρχει και αυτή είναι η κλασσική εικόνα της φιλοξενίας του Αβραάμ, που τόσο επιτυχημένα έχει εικονίσει ο άγιος Ανδρέας Ρουμπλιέφ (Andrei Rublev) (τον 14ο αιώνα), δηλ. την φιλοξενία των τριών προσώπων (αγγέλων) από τον Αβραάμ.

Η Τριάδα του Ρουμπλιέφ ακολουθεί με αυστηρή συνέπεια την τάξη του Συμβόλου της Πίστης (από αριστερά στα δεξιά): Πατέρας, Υιός, Άγιο Πνεύμα. Τα ενδύματα του μεσαίου αγγέλου έχουν τα χρώματα του σαρκωμένου Λόγου, στα οποία περιλαμβάνεται ο μανδύας, προφανώς πάνω στο ιμάτιο – σύμβολο μηνύματος. Ένα μανδύα λιγότερο εμφανή, οπωσδήποτε στον τόνο του ιματίου, βλέπουμε στο δεξιό Άγγελο – σύμβολο της τρίτης υπόστασης.

Όσο για τον εικονογραφικό συμβολισμό, αυτή η εικόνα παρουσιάζει την θεμελιώδη εκκλησιαστική θέση: η Εκκλησία είναι η αποκάλυψη του «Πατρός εν Υιώ και Αγίω Πνεύματι». Το κτίσμα, σπίτι του Αβραάμ, είναι μια εικόνα της Εκκλησίας πάνω από τον Άγγελο του πρώτου προσώπου. η δρυς του Μαμβρή – δένδρο της ζωής και του ξύλου του Σταυρού, πάνω από τον Άγγελο του δευτέρου προσώπου – είναι ένδειξη της οικονομίας του Υιού του Θεού. τέλος, έχουμε το βουνό, σύμβολο πνευματικής ανόδου, πάνω από τον Άγγελο του τρίτου προσώπου. Πρέπει να προστεθεί, ότι το νόημα αυτής της εικόνας είναι επικεντρωμένο στο ποτήρι της ευχαριστίας, θείο δείπνο. Επίσης παρατηρείται, ότι ο αριστερά Άγγελος (Πατέρας) ατενίζει με βλέμμα κατά πολύ υψηλότερο, απ’ ότι οι άλλοι δυο, οι οποίοι έχουν ελαφρά κλίση της κεφαλής προς αυτόν.

Ακριβώς σ’ αυτή την εικόνα, «η ενέργεια του πνεύματος» μισάνοιξε στον μοναχό Ανδρέα Ρουμπλιέφ την έννοια της παλαιοδιαθηκικής αποκάλυψης, μια νέα θέα της τριαδικής ζωής. Η εικόνα θ’ αποδειχθεί τόσο δυνατή ώστε, «μεταξύ όλων των φιλοσοφικών αποδείξεων της ύπαρξης του θεού, το πιο πειστικό είναι το συμπέρασμα: Υπάρχει η Τριάδα του Ρουμπλιέφ, υπάρχει ο Θεός».

Ι. ΚΑΡΔΑΣΗΣ

Απαγορευμένες απεικονίσεις της Αγίας Τριάδος
5977_380790538688848_1216027064_n 988230_380790485355520_867257663_n1003427_380790992022136_521623816_n 1003641_380790678688834_2058949528_n 1013065_380790472022188_1532657515_n 1016635_380790595355509_961784349_n 1017592_380790462022189_711802206_n

12 thoughts on “Η απεικόνιση της Αγίας Τριάδος.(Ι.Καρδάση)

    • Ἀγαπητὲ Χρῆστε, γράφεις κάπου εἰς τὸ ἀνωτέρω ἄρθρον σου τὰ ἑξῆς:
      « Η Ζ Οικουμενική Σύνοδος στην Η πράξη αυτής λέγει : «Πιστεύοντες εἰς ἓνα Θεόν ἐν Τριάδι ἀνυμνούμενον, τάς τιμίας αὐτοῦ εἰκόνας ἀσπαζόμεθα» (Πρακτικά Οἰκουμενικῶν Συνόδων, Τόμ. Γ´ σελ. 383/883).»

      Ἀντιλαμβάνομαι ὅτι αὐτὰ δὲν περιέχονται εἰς τὸ Πηδάλιον, ὅπου καταγράφονται ἅπαντες οἱ Ἱεροὶ Κανόνες τῆς Ἐκκλησίας. Μπορεῖς νὰ μᾶς παραθέσῃς κάτι ἀπὸ ἐκεῖ, δηλαδὴ ἀπὸ τοὺς Ἱεροὺς Κανόνας καὶ ὄχι ἀπὸ τὰ «Πρακτικὰ τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων», ὅπου, φαντάζομαι, θὰ ἐλέχθησαν καὶ μὴ ἀποδεκτὰ πράγματα;

  1. ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΗΔΑΛΙΟ,ΣΤΙΣ ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ,ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΥ,ΟΧΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ.ΤΟ ΙΔΙΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΠΕΡΙ ΙΣΗΜΕΡΙΑΣ…Η ΑΓΙΑ Ζ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΑΠΕΦΑΝΘΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΟΓΜΑΤΙΚΟ ΤΗΣ ΟΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΚΟΝΙΖΟΥΜΕ.ΜΕΣΑ Σ’ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΑΤΡΟΣ,ΓΙΑΤΙ;ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΠΗΔΑΛΙΟΝ ,ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ,ΟΧΙ ΚΑΝΟΝΑΣ.ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ…Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΑΝΙΗΛ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΩΜΑ ΓΗΡΑΣΜΕΝΟ.ΟΤΙ ΕΙΔΑΝ ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ,ΗΤΑΝ ΑΚΤΙΣΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ,ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΦΙΣΙ ,ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΑΣΙ

  2. ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ.ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΗΔΑΛΙΟ,ΣΤΙΣ ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ,ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΥ,ΟΧΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ.ΤΟ ΙΔΙΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΠΕΡΙ ΙΣΗΜΕΡΙΑΣ…Η ΑΓΙΑ Ζ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΑΠΕΦΑΝΘΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΟΓΜΑΤΙΚΟ ΤΗΣ ΟΡΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΚΟΝΙΖΟΥΜΕ.ΜΕΣΑ Σ’ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΑΤΡΟΣ,ΓΙΑΤΙ;ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΠΗΔΑΛΙΟΝ ,ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ,ΟΧΙ ΚΑΝΟΝΑΣ.ΘΑ ΕΠΑΝΕΛΘΩ…Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΑΝΙΗΛ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΣΩΜΑ ΓΗΡΑΣΜΕΝΟ.ΟΤΙ ΕΙΔΑΝ ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ,ΗΤΑΝ ΑΚΤΙΣΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ,ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΦΥΣΙ ,ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΑΣΙ

  3. Παράθεμα: Τι είναι το Άγιο Πνεύμα, τι προσφέρει στον άνθρωπο και ποια είναι η σωστή απεικόνιση του; - Χώρα Tου Αχωρήτου

  4. Παράθεμα: Απεικονίσεις του Αγίου Πνεύματος και της Αγίας Τριάδος ξένες προς την Ορθόδοξη Παράδοση | orthodoxia.online

  5. Δόξαντα = Ψηφίσματα
    Δόξα Πατρί και Υιό και Άγίο Πνεύματι = είναι ΔΕΔΟΜΈΝΑ
    Στην ουσία και στην πράξη είναι αληθές αυτό….
    Θεός = αυτός που μας χαρίζει τη θέαση = το Φώς = ο Ήλιος όμως, πιός ήλιος?
    Η Βίβλος μας λέει, μας μηλάει για δύο αδέρφια, τον Κάιν και τον Άβελ, Ο Άβελ είναι ο Κακός αδελφός που με τα Α βέλη του που στέλνει στον κάιν τον υποχρεώνει να αιμοραγεί για τη σωτηρία μας, ΔΗΛΑΔΗ, ο Ήλιος μας είναι ο Κάιν πού ότι κάνει και όπως σημπεριφέρεται είναι αποτέλεσμα του Άβελ δηλαδή, του ΣΕΙΡΙΟΥ
    Αιμοραγεί = το φως που ρέει στη γη για τη σωτηρία μας.
    Ο Σείριος όμως, είναι δυαδικός Αστέρας, Μπρωστα από τον Μεγάλο Αστέρα Σείριο εναι ακόμα ένας μικρότερος αλλά το ίδιο λαμπερός που γυρίζει γύρω από τον Σείριο, εμείς φυσικά δεν μπωρούμε να δούμε τους δύο αστέρες, τούς βλέπουμε σαν ένα τον πιο λαμπερό στον ουρανό που μμπωρει το μάτι μας να δεί,
    Ε…., αυτός ο διπλός δυαδικός αστέρας είναι ο Πατήρ και ο Υιός, που εμείς βλέπουμε σαν ένα, και το Α’γιο πνεύμα είναι η θεία φώτηση τα τρία αυτά. είναι η «Α’γία, Ομοούσιος, και Αδιαίρετος τριάδα»
    Α’γία επιδή δεν είναι στη ΓΗ, δεν είναι γήινη…. Ομοούσιος = από την ίδια ουσία, και αδιαχώριστος επιδή αυτά τα τρία δεν χωρίζουν.
    Αυτός είναι ο τριαδικός Θεός που στην ουσία αλλά και στην πράξη χαρίζει τη Ζωή και τη θέαση σε εμάς και σε όλα τα όντα στη γη.

    Ηλί, Ηλί, ΛΑ-ΜΑ Σαβαχθανί = Ήλιε, Ήλιε, που ΛΑ-μπης και φωτείζεις τη ΜΑ-ωρα γή του Θεού που λέγετε και Σαβαχθανή από το πρωσωνύμιο του Θεού Σαββάς.

    Aπό Σαββάς το Σάββατο ο Θεός λέγεται και ΑΒΒΑΣ από το ΑΒΒΑΣ το Αββαείον.

    • Μόνο νοητικές, ἢ εἰδωλολατρικές κακοδοξίες μποροῦμε να χαρακτηρίσουμε τα γραφόμενά σου. Ποιός Ἃγιος ἒχει κάνει τέτοιους ἀσυνάρτητους συσχετισμούς; Κανείς φυσικά. Οὒτε δέχεσαι ὃσα λέγει ἡ Ἁγία Γραφή. Βλασφημεῖς και Την Ἁγία Τριάδα γράφοντας ὃτι εἶναι τα ἂστρα που εἶναι δημιουργήματα Τοῦ Θεοῦ, ἂρα σε τι διαφέρεις ἀπό τους εἰδωλολάτρες; Αὐτοί ἒκαναν θεούς τα κτίσματα και τα προσκυνοῦν, ἀντί γιά Τον κτίστη. Βλασφημεῖς και Το Ἃγιο Πνεῦμα ὃταν γράφεις ὃτι εἶναι ἡ θεία φώτιση, ἐνῶ Το Ἃγιο Πνεῦμα εἶναι πρόσωπο το τρίτο πρόσωπο Τῆς Ἁγίας Τριάδας και ὂχι ἁπλῶς ἐνέργεια ὃπως εἶναι ἡ φώτιση. Το Ηλί Ηλί λαμά σαβαχθανί (καθώς και τα ἂλλα που προσπαθεῖς κατά το δοκοῦν να τα Ἑλληνοποιήσεις), ειναι Ἑβραϊκά και ἐξηγεῖ την ἑρμηνεία του ἡ Ἁγία Γραφή (κατά Μάρκον ΙΕ’ 34). Πῶς διαστρέφεις ἐσύ τις γραφές; τι ἀθεοφοβία εἶναι αὐτή που σε διακατέχει; Εὶθε να μην παρασυρθεῖ κανείς ἀπό τις βλασφημείες σου και πέσει ὃπως ἐσύ στην ἀσυγχώρητη βλασφημία Τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

  6. Σαβαχθανί = η Χθόνα γή του Θεού Σαββά Ο θεός έχει πολλά… άπειρα προσωνύμια.
    Από το ΆΒΒΑΣ (Αμπάς) και το Άρμα έχουμε…..ΑΡΑ-ΒΒΑΣ …….Αραπμάς περνάει,

  7. Τί να πούμε για τους πολλούς «ειδωλολατρικούς» θεούς των αρχαίων υμών προγόνων?
    Πόσοι Αστέρες υπάρχουν στο ουράνιο στερέωμα?
    Αυτοί όμως διάλεξαν μόνο 12,
    Μα, ο εύκτακτος νους του ανθρώπου θέλει υποχρεωτικά εικόνα….
    Είδωλο = αντανάκλαση, σκέψη, λογισμός….
    Πώς αλλιώς θά εξηγείσεις σε ένα οκτάχρονο τήν αγία τριάδα, το Θεό, ή τή Λερναία Ύδρα?

  8. Θεός = αυτός που μας χαρίζει τη θέαση: Εθεάθη ο Μοναχός Νεκτάριος απ’εδώ? Η πίστη των προγόνων μας βασίζετε σε αληθινή επιστήμη ΌΧΙ σε δυσιδαιμονίες. ομιλείς για ειδωλολάτρες?
    είδωλο, = ίνδαλμα αντανάκλαση, σκέψη, λογισμός τί από όλα αυτά είναι οι εικόνες στην εκκλησία μας σεβάσμιε Γέροντα?

Σχολιάστε