Απαράδεκτη ενέργεια μερίδας  του έντυπου και του ηλεκτρονικού τύπου, επαρχιακού  και Αθηναϊκού. Σκέψεις και προβληματισμοί.

 

5383_10151389435443382_970104174_n

πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου (εκπαιδευτικού)

Μια μέρα, εκεί που ο Σωκράτης έκανε βόλτα στην Ακρόπολη, συνάντησε κάποιον που του ανακοίνωσε ότι έχει να του πει κάτι πολύ σημαντικό, που άκουσε για έναν απ’ τους μαθητές του.

Ο Σωκράτης τον παρακάλεσε, πριν του πει τι είχε ακούσει, να κάνει το τεστ της «τριπλής διύλισης».

– Τι πράγμα είναι τούτο; τον ρώτησε εκείνος.

– Να, πριν μου πεις τι άκουσες για τον μαθητή μου, θα ήθελα να κάτσουμε λίγο να το φιλτράρουμε. Το πρώτο φίλτρο είναι αυτό της αλήθειας. Είσαι, λοιπόν, εντελώς σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να μου πεις είναι αλήθεια;

– Ε… όχι εντελώς, απλώς το άκουσα όμως και…

– Μάλιστα… Άρα δεν έχεις ιδέα, αν αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια ή ψέματα. Ας δοκιμάσουμε τώρα το δεύτερο φίλτρο, αυτό της αγαθότητας! Αυτό που πρόκειται να μου πεις για τον μαθητή μου είναι κάτι καλό;

– Καλό; Όχι… Το αντίθετο μάλλον…

– Άρα, θέλεις να πεις κάτι κακό για τον μαθητή μου, αν και δεν είσαι καθόλου σίγουρος, αν είναι αλήθεια. Αλλά μην απογοητεύεσαι… Μπορεί να περάσεις το τεστ γιατί υπάρχει και τρίτο φίλτρο. Αυτό της χρησιμότητας. Είναι αυτό που θες να μου πεις, κάτι που μπορεί να μου φανεί χρήσιμο;

– Όχι… Δεν νομίζω…

– Άρα, αυτό που θα μου πεις δεν είσαι σίγουρος αν είναι αλήθεια και είσαι βέβαιος πως δεν είναι ούτε καλό ούτε χρήσιμο. Γιατί, λοιπόν, θα πρέπει να το ακούσω;

Δυστυχώς για μια ακόμα φορά γίναμε μάρτυρες απαράδεκτων πρακτικών εκ μέρους μερίδας του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου, με αφορμή ένα παραβατικό γεγονός, που συνέβη σε ένα επαρχιακό σχολείο. Και ενώ θα πρέπει η δημοσιογραφική πένα να είναι πολύ προσεκτική, περνώντας την είδηση μέσα από την «τριπλή διύλιση» του Σωκράτη { όταν μάλιστα ασχολείται με  θέματα που άπτονται της υπόληψης προσώπων και ιδιαίτερα νέων (ανήλικων) ανθρώπων}, δυστυχώς τα γεγονότα αποδεικνύουν ότι το δημοσιογραφικό λειτούργημα γίνεται στυγνό-επικίνδυνο  επάγγελμα, όταν υπηρετείται από πρόσωπα που  ακολουθούν  την ΑΔΙΑΚΡΙΤΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ «Ο ΣΚΟΠΟΣ ΑΓΙΑΖΕΙ ΤΑ ΜΕΣΑ», στο όνομα πάντα του εμπορικού κέρδους.

Πριν προχωρήσω στη διατύπωση των σκέψεων, ενστάσεων και προβληματισμών παραθέτω ακριβώς το δημοσίευμα από αθηναϊκή εφημερίδα της Πέμπτης  10-12-2015 (που δεν ήταν η μοναδική που δημοσίευσε το συγκεκριμένο γεγονός) και δυστυχώς αναπαράχθηκε αδιάκριτα και από άλλα sites και social media.Για ευνόητους λόγους δεν αναφέρεται  το όνομα του σχολείου και το όνομα της εφημερίδας.

Μαθήτρια θα αυτοκτονούσε στο διάλειμμα!

Πρόλαβαν 14χρονη που ήπιε ποσότητα χαπιών σε γυμνάσιο της …..(ΔΙΑΓΡΑΦΤΗΚΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ)! Ήταν η δεύτερη απόπειρα, λέει εκπαιδευτικός

Μεγάλη αναστάτωση προκλήθηκε το πρωί της Τρίτης στο γυμνάσιο ….., όταν έγινε αντιληπτό ότι μια 14χρονη μαθήτρια αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει καταναλώνοντας ποσότητα φαρμακευτικών χαπιών στο προαύλιο του σχολείου. Σύμφωνα με πληροφορίες της ….(όνομα εφημερίδας-ΔΙΑΓΡΑΦΤΗΚΕ), το περιστατικό συνέβη μόλις ολοκληρώθηκε το μάθημα της γυμναστικής εν ώρα διαλείμματος, μπροστά στα μάτια των συμμαθητών της.

Η μαθήτρια της γ’ γυμνασίου νωρίτερα εκμυστηρεύτηκε σε φίλες της ότι είχε μαζί της χάπια και στο διάλειμμα τους είπε: «Τα πήρα όλα».

Τα παιδιά ανησύχησαν και ενημέρωσαν τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής και τον διευθυντή του σχολείου, ο οποίος πήρε την πρωτοβουλία να μεταφέρει άμεσα το κορίτσι στο Κέντρο Υγείας της περιοχής. Φοβούμενοι πιθανές επιπλοκές οι υπεύθυνοι του Κέντρου Υγείας είχαν ειδοποιήσει ασθενοφόρο και τελικά η μαθήτρια διακομίστηκε στο Νοσοκομείο Αγρινίου, όπου οι γιατροί κατάφεραν να θέσουν την κατάστασή της υπό πλήρη έλεγχο.

«Πρόκειται για ένα κορίτσι με οικογένεια δεμένη, που κατάγεται από την Αλβανία, και δεν είχε δώσει δείγματα καταθλιπτικής συμπεριφοράς, καθώς θα το είχαμε διαπιστώσει.

Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι είχε αποπειραθεί να αυτοκτονήσει ξανά με τον ίδιο τρόπο στο σπίτι της» εξήγησε στη….(εφημεριδα)  εκπαιδευτικός από το γυμνάσιο………… «Ενημερώσαμε τους δικούς της και θα έχουμε συνάντηση μαζί τους, ενώ θα λάβουμε όποια άλλα μέτρα απαιτούνται για να τη βοηθήσουμε. Αυτό που μας νοιάζει είναι ότι είναι καλά» προσέθεσε.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, η 14χρονη διατηρούσε σχέση με ένα αγόρι εκτός σχολείου και η ενέργειά της πιθανότατα σχετίζεται με εφηβική ερωτική απογοήτευση. Όσον αφορά τα σκευάσματα που χρησιμοποίησε, φαίνεται ότι ήταν κοινά φάρμακα που είχε πάρει από το σπίτι της.

 

 

 

Σκέψεις, ενστάσεις και προβληματισμοί

Α. Διαβάζοντας το  παραπάνω άρθρο, δημιουργείται η εντύπωση ότι αυτό αποτελεί κείμενο ανακριτικής διαδικασίας ή διοικητικής εξέτασης (Ε.Δ.Ε), που διέρρευσε. Ο ανώνυμος αρθρογράφος χρησιμοποίησε για τις τόσο ουσιώδεις (;;;;) πληροφορίες του, ως πηγή πληροφοριών, εκπαιδευτικούς του σχολείου (αληθεύει αυτό;). Η διατήρηση όμως της ιδιότητας των πληροφοριοδοτών με σύγχρονη διατήρηση της ανωνυμίας τους, αφήνει να πλανάται η φήμη ότι κάθε εκπαιδευτικός του συγκεκριμένου σχολείου είναι ύποπτος για τη διαρροή πληροφοριών, που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα μαθητού. Αυτό αποτελεί επίσημη μομφή και συκοφαντική δυσφήμιση ενός εκπαιδευτικού συλλογικού οργάνου, του Συλλόγου δηλαδή των διδασκόντων του σχολείου.

Β. Η επίσημη συνεδρίαση του Συλλόγου των καθηγητών του Σχολείου, που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο θέμα, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2015, από τις 10.30  και μετά, ενώ το θέμα είχε δημοσιευθεί προηγουμένως στον έντυπο και στον ηλεκτρονικό τύπο και σχολιάστηκε σε πρωϊνή εκπομπή τηλεοπτικού σταθμού. Από ποιους λοιπόν εκπαιδευτικούς πήρε υπεύθυνη πληροφόρηση ο ανώνυμος δημοσιογράφος για το γεγονός;

Αν πραγματικά υπήρξε τέτοιος πληροφοριοδότης-εκπαιδευτικός, η ανευθυνότητα του συγκεκριμένου προσώπου, χρήζει επείγουσας αντιμετώπισης. Το συγκεκριμένο πρόσωπο ή πρόσωπα χρειάζονται εντατικά μαθήματα υπηρεσιακής υπευθυνότητας και  παιδαγωγικής πρακτικής.

Γ. Γνωρίζει ο αρθρογράφος ότι  κανένας εκπαιδευτικός, που υπηρετεί σε δημόσιο σχολείο, δεν έχει το δικαίωμα να δίνει πληροφορίες για θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική διαδικασία και τα τυχόν προβλήματα που προκύπτουν; Υπάρχουν τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα, με πρώτο τον Σύλλογο των εκπαιδευτικών του σχολείου, που επεμβαίνουν, σε κάθε περίπτωση, για την αντιμετώπιση των διάφορων διδακτικών και άλλων ζητημάτων που ενδεχομένως προκύπτουν».( (Απόσπασμα από το ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002) . Γιατί λοιπόν αφήνει η εφημερίδα να πλανάται η υποψία για όλους τους εκπαιδευτικούς του συγκεκριμένου σχολείου, ότι διαρρέουν τέτοιες πληροφορίες στον τύπο;

Δ. Αλήθεια με ποιο δικαίωμα ο έντυπος και ο ηλεκτρονικός τύπος, δημοσιοποιούν αναλυτικά όχι μόνο γεγονότα που συνέβησαν στο χώρο του σχολείου, αλλά και περιστατικά που άπτονται της προσωπικής ζωής μαθητών; Αυτό αποτελεί είδηση ή πρακτική «κατιναριού»;

Ε. Αποτελεί επίσης άξιο απορίας, πως ο ανώνυμος  αρθρογράφος της εφημερίδας γράφει για «προσπάθεια αυτοκτονίας», χρήση χαπιών, δεύτερη απόπειρα κ.λ.π. Από ποιον επίσημο φορέα διασταύρωσε τα στοιχεία που παραθέτει; Και αν συνέβησαν όλα αυτά, όπως τα γράφει, γιατί η μαθήτρια επέστρεψε στο σχολείο δύο μέρες μετά το συμβάν.

Είναι σε όλους μας γνωστό, ότι, όταν συμβαίνουν  γεγονότα σαν αυτά που γράφονται στο παραπάνω άρθρο, το πρόσωπο-δράστης παραπέμπεται σε ειδική  παρακολούθηση  από εξειδικευμένο προσωπικό.

ΣΤ. Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με την εκπαιδευτική διαδικασία ότι κατά την κρίσιμη περίοδο μετάβασης από την παιδική στη νεανική και στην ώριμη ηλικία, ο έφηβος κυριαρχείται από το  συναίσθημα και επιζητεί την κατάφαση, την αναγνώριση και την αγάπη. Διαθέτει πολλές φορές τις δυνάμεις του σε πράξεις τολμηρές, ριζοσπαστικές, αφήνει να τον κυριεύσουν οι ορμές και η φαντασία του αποβαίνει ανήσυχη, ευαίσθητη  και αυθάδης, δεν ανέχεται πιέσεις, επιδεικνύει απειθαρχία απέναντι στο νόμο και την εξουσία  ( με πρώτο στόχο την οικογένεια και το σχολείο), έχει την τάση για σύναψη νέων δεσμών πέρα από την οικογένεια (κυρίως με τους συνομηλίκους του). Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι ο νέος μπορεί να υπερβεί  τα όρια και να πέσει σε λάθη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει διόρθωση και μεταμέλεια. Επομένως, οποιαδήποτε μορφή εφηβικής παραβατικότητας δεν πρέπει να γίνεται αφορμή διασυρμού του ίδιου του νέου, της οικογένειάς του αλλά  και του σχολείου στο οποίο φοιτά. Εξάλλου βασικός σκοπός της εκπαίδευσης είναι  να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά. Και ο σκοπός αυτός μοιάζει με μια ανηφορική πορεία, που πολλές φορές έχει και δυσκολίες. Και σε αυτές τις δυσκολίες, συγκαταλέγεται και η κάθε μορφή εφηβικής παραβατικότητας. Καλούμαστε επομένως να γίνουμε παιδαγωγοί. Να μην αμνηστεύουμε στον έφηβο τα λάθη του, αλλά να τον νουθετούμε καταλλήλως, ώστε αναγνωρίζοντας  τα λάθη του, να μεταμελείται, να μετανοεί και να διορθώνεται. Αλλοίμονο αν πάρουμε τον λίθο του αναθέματος και τον πετροβολήσουμε. .

Δυστυχώς όμως ο έντυπος και ηλεκτρονικός τύπος προτίμησε την τακτική του διασυρμού-λιθοβολισμού. Αντί να σιωπήσει και να αφήσει τους υπεύθυνους να αντιμετωπίσουν το θέμα, προσπάθησε στο όνομα της εμπορικότητας να διασύρει τους πάντες. Μα θα πείτε, ότι το άρθρο δεν αναφέρει όνομα. Ναι αλλά δίνει άλλα  στοιχεία για τη μαθήτρια όπως π.χ ότι έχει «χ» καταγωγή, είναι «χ»χρονη, φοιτά στην «χ»γυμνασίου συγκεκριμένου σχολείου, το γεγονός έγινε εν ώρα διαλείμματος, όταν ολοκληρώθηκε συγκεκριμένο μάθημα, πρόκειται για θέμα συναισθηματικής απογοήτευσης και η παρόμοια ενέργεια επαναλήφθηκε και στο παρελθόν (αλήθεια ποιος το βεβαιώνει αυτό;).  Τα στοιχεία αυτά είναι ικανά, να σπιλώσουν σε τοπικό επίπεδο σίγουρα την ίδια τη μαθήτρια, την οικογένειά της αλλά και το σχολείο όπου φοιτά.

Η επαρχιακή κοινωνία, όπου  ζει είναι αρκετά μικρή και δυστυχώς, όπως συμβαίνει σε μικρές –κλειστές κοινωνίες, αντιδρά πολλές φορές  με απρόβλεπτο και αδιάκριτο  τρόπο.

Ζ. Δυστυχώς ο τρόπος γραφής του άρθρου σπιλώνει τις  υπολήψεις όλων των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν στο συγκεκριμένο σχολείο που αναφέρεται, επειδή  ο αρθρογράφος δεν είχε την ΔΙΑΚΡΙΣΗ και την ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ να μην δημοσιοποιήσει το όνομα του σχολείου. Έτσι λοιπόν κατορθώνει να διασύρει πανελλαδικά και παγκόσμια (λόγω της ηλεκτρονικής δημοσιοποίησης του γεγονότος) το συγκεκριμένο σχολείο, δημιουργώντας διάφορες υποψίες σε κάθε καλοθελητή.

Η. Στο συγκεκριμένο σχολείο, που αναφέρεται στο άρθρο, φοιτούν μαθητές που κατοικούν οικογενειακά στα όρια του ομώνυμου δήμου.

Είναι σχολείο χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Σε αυτό  φοιτούν μαθητές που διακρίνονται για το ήθος και τις επιδόσεις τους και που  προέρχονται από αξιοπρεπείς οικογένειες. Επίσης το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου εργάζεται με υποδειγματική ευσυνειδησία .Έτσι αξίζει να διερευνηθεί, αν αυτό το είδος της δημοσιογραφίας, που δημοσιοποιεί παραβατικές συμπεριφορές ανηλίκων μαθητών, εκπαιδευτικούς χώρους όπου τυχόν συμβαίνουν αυτές, καθώς και  ευαίσθητα προσωπικά  δεδομένα μαθητών, στοιχειοθετούν το αδίκημα της συκοφαντικής δυσφήμισης και του διασυρμού προσώπων, υπηρεσιών και οικογενειών.

ΑΙΔΩΣ ΑΡΓΕΙΟΙ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ο ΣΚΟΠΟΣ ΔΕΝ ΑΓΙΑΖΕΙ ΤΑ ΜΕΣΑ.

πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου

εκπαιδευτικός του σχολείου

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s