Σκέψεις, απόψεις και προβληματισμοί διαβάζοντας το άρθρο «Ο Ιωσήφ Βατοπαιδινός διχάζει το χριστεπώνυμο πλήρωμα»

enhtronissis-gerontos-iosif-hgoumenos-timiou-stavrou-minthis

¨

πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου

Στο ιστολόγιο – ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ – και στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://apologitikaa.blogspot.gr/2015/09/blog-post_71.html δημοσιεύτηκε εκτενέστατο άρθρο με σχόλια, στο οποίο σχολιάζονται  τα τρία άρθρα του γράφοντος, με αφορμή τις λεγόμενες «αιρετικές απόψεις» του μακαριστού Γέροντος Ιωσήφ του Βατοπαιδινού. Τα άρθρα  δημοσιεύτηκαν στο ιστολόγιο -ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ- (I). Αναγκάζομαι να επανέλθω στη διαδικτυακή αρθρογραφία με το συγκεκριμένο θέμα, που προέκυψε από απομαγνητοφωνημένα videos, προκειμένου να μη δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις στους αναγνώστες.

Το θέμα κυκλοφορεί αρκετό καιρό στο διαδίκτυο και απλά  τώρα καταθέσαμε γραπτά και ενυπόγραφα σκέψεις και προβληματισμούς μετά τον εκτενέστατο σκανδαλισμό που διαπιστώσαμε.

Πριν ξεκινήσω την αρθογραφία δηλώνω, ότι : Ως αναρμόδιος  δεν επιθυμώ να κάνω σε κανέναν μαθήματα Ορθόδοξης εκκλησιολογίας, περιμένοντας πλέον τις απόψεις των αρμόδιων εκκλησιαστικών φορέων για το θέμα που προέκυψε με πρώτη την Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου.

Μελετώντας το συγκεκριμένο άρθρο με τον τίτλο – Ο ΙΩΣΗΦ Ο ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ ΔΙΧΑΖΕΙ ΤΟ ΧΡΙΣΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΛΗΡΩΜΑ -,επειδή απευθύνεται ο συντάκτης του άρθρου στο πρόσωπό μου, σημειώνω και τα εξής.

Α. Με αξιοσημείωτη προθυμία ο κ.Π.Ν. προσπαθεί να υποστηρίξει τις απόψεις του παραπέμποντας σε ηλεκτρονικές διευθύνσεις δημοσιευμένων άρθρων, που βασίζονται τα περισσότερα  σε απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του Γέροντος Ιωσήφ, χωρίς να λάβει υπόψη ούτε τα μειονεκτήματα του προφορικού κηρυγματικού λόγου, ούτε το επίπεδο του ακροατηρίου, ούτε το γεγονός ότι ένας γέροντας σε προχωρημένη ηλικία και με «βεβαρυμένη» από προβλήματα υγεία, μιλάει από στήθους, αναλύοντας δύσκολα θέματα σε ένα ανομοιογενές, από άποψη Ορθόδοξης Κατήχησης ακροατήριο. Επιμένει να απολυτοποιεί τις απόψεις του, ενώ στα  δημοσιευμένα άρθρα μας  ζητάμε να τεκμηριωθούν τα ισχυριζόμενά του  με βάση τα βιβλία του Γέροντος.

Υπενθυμίζω στον κ.Π.Ν. ότι, απ’ ό,τι γνωρίζω  έχουν εκδοθεί  μέχρι τώρα τα εξής βιβλία του Γέροντος.

-Βατοπαιδινές Κατηχήσεις

-Λόγοι παρακλήσεως

-Αθωνικά μηνύματα

-Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής (βίος-υποθήκες)

-Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος

-Περί συντελείας και Αντιχρίστου

-Πατερικές μορφές της Νέας Σκήτης

-Διδαχές από τον Άθωνα

-Αθωνικά μηνύματα

-Παπουλάκης

-Αθωνική μαρτυρία

-Εκ του θανάτου εις την ζωή.

Β. Στα δημοσιευμένα σχόλια ο κ.Π.Ν.γράφει τα εξής;

«Ἐρωτά, ὁ Πρωτ. π. Δημήτριος Ἀθανασίου σέ ἄλλο ἕνα κείμενό του, τό ὁποῖον, δέν μελετήσαμεν ἐκ τῶν προτέρων καί μόλις τό ἀναγνώσαμεν:

«Και ρωτάμε τους αντιφρονούντες.
Με βάση το πολύ μικρό αυτό απάνθισμα των γραπτών λόγων του Γέροντος, πώς στοιχειοθετούνται οι απόψεις ότι ο Γέροντας μειώνει τη Θεία Χάρη και την κατατάσσει ως κατώτερη από το νου και πώς ισχυρίζεται επίσης ότι η Χάρις είναι εργαλείο και όχι «η δύναμη του Αγίου Πνεύματος» την οποία χαρακτηρίζει καθαρτική, φωτιστική και χαροποιός, σύμφωνα με την διδασκαλία του μακαριστού του Γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή;» https://fdathanasiou.wordpress.com/…/%CE%B7-%CE%B4…/…

Μία πρόχειρος ἀπάντηση ἀπό μέρους μᾶς, εἶναι: Καί πάλιν ὁ σεβαστός π. Δημήτριος Ἀ. προσπαθεῖ να δικαιολογήσει τά ἀδικαιολόγητα, δηλ. τά προφορικά κ.ἄ. λοιπά κακοδοξήματα τοῦ μ. Ἰ.!

Εἶναι ἕνα σημεῖο θετικόν (δέν δυνάμεθα νά ἐπαληθεύσομεν ἀμέσως τίς πηγές τῶν συγγραμμάτων τοῦ Ἰωσήφ) πού μᾶς παραθέτει τήν γραπτή διδασκαλία τοῦ μ. Ἰωσήφ τοῦ Βατοπαιδινοῦ ἀλλά… καί πάλιν παραμένει ἐκτεθειμένος ὁ μ. Ἰ. διότι βρίσκεται σέ τινά θεολογικήν ἀντίφασην! Πράγμα πού ἐπιβεβαιώνει καί πάλιν περίπτρανα τόν τίτλο τοῦ κειμένου μας…

Ἆραγε ποῖον ἀπό ὅλα ἔχει ἀληθινήν ἰσχύν; Τά γραπτά ἤ τά προφορικά του; Ἄλλα ἔλεγεν προφορικά καί ἄλλα γραπτά; Γιατί τέτοια ἀντινομία καί ἀντίφασις; Ποιός Θεοφόρος Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας, δίδασκε προφορικά τινές αἱρέσεις καί πλάνες καί γραπτῶς διατύπωνε τήν ὁρθόδοξον θέσην; Ἐξάπαντος ὅσοι Θεοφόροι καί φωτισμένοι ἅγιοι Πατέρες, δίδαξαν προφορικά, ἀπό ἀγνήν ἄγνοιαν πλάνη καί κακοδοξία, αὐτή διατυπώθηκε καί γραπτῶς στά γραπτά των καί ἡ Ἐκκλησία γνωρίζει σαφ[βς ποῖες εἶναι καί τίς καταδικάζει.

Ἡ Θεολογική ἀντινομία καί ἀντίθεσις μεταξύ προφορικοῦ καί γραπτοῦ διδασκαλίας εἶναι γνώρισμα κυρίως πλανημένων διδασκάλων μήν ἀναφέρω κάτι χειρώτερο… καί βάλω λάδι στήν φωτιά!

Ἄρα, εἶναι σέ περαιτέρω δυσχερέστατην θέση, τά περί μ. Ἰωσήφ, διότι δέν ὑπάρχει ἀγαστή ἀρμονία καί ἐνότητα, στόν προφορικό λόγο του μέ τόν γραπτόν!!! Ἄλλα λέγει προφορικά στά βίντεο καί λοιπά ἡχητικά, ἄλλα γράφει σέ συγγράμματα του!

….Πάμπολλα συγγράμματα τοῦ ἱ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, ἦτο προφορική διδασκαλία καί τά κατηχητικά κηρύγματα του, τά ὁποῖα συνέγραφαν τήν ἴδια στιγμή ταχυγράφοι (σήμερα εἶναι τό παρόμοιον ἡ μέθοδος τῆς ἀπομαγνητοφώνησις)….

Τό ἐρώτημα μας πρός τόν σεβαστό Πρωτ. Δημήτριον εἶναι: πῶς καί δέν ἔκανε «λεκτικά λάθη» περί τήν Πίστη, στίς προφορικές ὁμιλίες του, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, καί ἔκανε ὁ «ἅγιος» μ. Ἰωσἠφ; Παράξενο δέν εἶναι; Καί καλά λεκτικά κ.λπ. φιλολογικά λάθη ἅπαντες οἱ ἅγιοι πράξασιν, ἀλλά κατά συρροήν κακοδοξίες;

ΣΧΟΛΙΟ. Οι  συγκρίσεις που προσπαθεί να κάνει ο κ.Π.Ν. είναι τουλάχιστον ατυχείς.Και ενώ γράφει «Γιατί ἆραγε, μερικοί, προτρέχουν καί θεωροῦν, ὡς τεθεωμένον καί ἅγιον, τόν Μοναχό Ἰωσήφ»όμως ο ίδιος τολμά και τον συγκρίνει με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.Και προκύπτει η εύλογη απορία.

ΕΡΩΤΗΣΗ. Πώς τεκμηριώνετε ή διαψεύδετε κ.Νούνη την άποψη ότι   ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγχε τις σημειώσεις των ταχυγράφων και  διόρθωνε λάθη του ή λάθη τους, πριν δημοσιευτούν οι λόγοι του, αφού γνωρίζουμε ότι αλάνθαστος είναι μόνο ο Θεός; Έχετε κάποια σχετική  πληροφορία;

Γ. Στα ενυπόγραφα άρθρα μας, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του διαδικτύου, δεν αναφερθήκαμε σε συγκεκριμένα πρόσωπα, ούτε ιστολόγια ιδιωτών, γιατί δεν επιθυμούμε την στοχοποίηση κανενός. Σε κανένα άρθρο μας δεν χρησιμοποιήσαμε τη λέξη «συκοφάντες», αλλά τη λέξη «αντιφρονούντες» θέλοντας να τονιστεί,  ότι η διαφωνία δεν επικεντρώνεται σε πρόσωπα, αλλά  σε απόψεις.

Δ. Για το περιβόητο «ηχητικό ντοκουμέντο» περί των εκτρώσεων, γράφτηκε το εξής στο ιστολόγιο –ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ:

«Για το θέμα αυτό η Ι.Μ.Μ.Βατοπαιδίου εξέδωσε συγκεκριμένη ανακοίνωση. Επί πλέον τονίζουμε, ότι στο συγκεκριμένο ηχητικό ντοκουμέντο πουθενά δεν ακούγεται ο Γέροντας να προτρέπει στην πρακτική των εκτρώσεων.

Γιατί ο συντάκτης του άρθρου στο ιστολόγιο -ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ-  παρέλειψε το υπογραμμισμένο κείμενο; Εκ παραδρομής ή σκοπίμως;

Ε. Δεν σχολίασα, ούτε προτίθεμαι να σχολιάσω την ανακοίνωση της Ι.Ι.Μ.Βατοπαιδίου, επειδή δεν θέλω να παρεξηγηθώ και να θεωρηθώ από ορισμένους άτυπος διαδικτυακός εκπρόσωπος της Μονής;

Αποτελούν  όμως απορίας άξια τα εξής.

-Γιατί αποφεύγουν  επιμελώς να αποδείξουν οι ενδιαφερόμενοι, ως λανθασμένο, τον ισχυρισμό της Μονής, ότι το ηχητικό δηλαδή είναι πλαστό; Αρκεί  να το αποδείξει αυτό το φωτογραφικό υλικό που ισχυρίζεται ο καταγγέλων αρθρογράφος;

-Γιατί το ηχητικό, ενώ  έγινε το 1998, ήρθε στην επιφάνεια τα τελευταία χρόνια, μετά από την κοίμηση του Γέροντος; Μήπως θα ήταν πιο θεμιτό να κυκλοφορήσει, όταν ο Γέροντας ζούσε, ώστε να διαψεύσει ή να επιβεβαιώσει τα λόγια του και την θεληματική μαγνητοφώνησή του;

-Γιατί στο ηχητικό δεν ακούγεται κάποιος αντίλογος από τους ακροατές; Ακούγονται αυτά τα περίεργα και το ακροατήριο μένει αδρανές; Κανένας δεν είχε κάποια σχετική  απορία;

-Στην ηλεκτρονική διεύθυνση  http://apologitikaa.blogspot.com/2015/04/blog-post_24.html του ιστολογίου σας κ.Π.Ν.δημοσιεύετε απομαγνητοφωνημένο και σχολιασμένο το ηχητικό περί των εκτρώσεων.

Screenshot_59

Σας ρωτάω. Ποια είναι η ακριβής ερώτηση που έγινε στον Γέροντα, γιατί το κείμενο είναι ελλιπές με πολλές ασυναρτησίες; Τι σημαίνουν οι τελείες …. Δεν έγινε σωστή η μαγνητοφώνηση; Πάντως όσοι γνώρισαν και μίλησαν με τον μακαριστό Γέροντα (μεταξύ αυτών και ο γράφων) εκπλήττονται από το ηχητικό, επειδή δεν τους θυμίζει κάτι από το ύφος, την ηρεμία, την  άνεση και την γλυκύτητα που είχε ο λόγος του, όταν μιλούσε σε ακροατήριο.

-Πώς σας φαίνονται οι εικόνες που δημοσιεύονται σε συγκεκριμένο ιστολόγιο, στο οποίο επανειλημμένα ο μακαριστός Γέροντας απεικονίζεται είτε εν ζωή είτε κεκοιμημένος δίπλα από κομμάτια διαμελισμένων εμβρύων; Αυτή η τακτική πώς ερμηνεύεται και  ποιο εκκλησιαστικό ήθος εκπροσωπεί; Συμπεριλαμβάνεται και αυτό στη σύγχρονη Ακαδημαϊκή θεολογική έρευνα και θεολογία; Γιατί κ.Π.Ν.δεν διαμαρτύρεστε, αν διαφωνείτε ;Μήπως δεν το γνωρίζετε;Αποτελεί αυτή η πρακτική προσπάθεια σπίλωσης της μνήμης του μακαριστού Γέροντος,ΝΑΙ ή ΟΧΙ την στιγμή που υπάρχουν πλήθος αντιρρήσεων για το ηχητικό ντοκουμέντο και την γνησιότητά του;

Κλείνοντας το άρθρο  σημειώνω, ότι θα παρακολουθώ πλέον το θέμα ως παρατηρητής, αναμένοντας τις θέσεις των αρμόδιων εκκλησιαστικών φορέων, για τα ζητήματα  που προέκυψαν και δεν επιθυμώ καμία πλέον διαδικτυακή δημόσια αντιπαράθεση με κανένα  για τα συγκεκριμένα  θέματα. Είναι καιρός να μιλήσουν οι αρμόδιοι και εμείς ας σιωπήσουμε.

 

Advertisements

One thought on “Σκέψεις, απόψεις και προβληματισμοί διαβάζοντας το άρθρο «Ο Ιωσήφ Βατοπαιδινός διχάζει το χριστεπώνυμο πλήρωμα»

  1. Παράθεμα: Σκέψεις, απόψεις και προβληματισμοί διαβάζοντας το άρθρο «Ο Ιωσήφ Βατοπαιδινός διχάζει το χριστεπώνυμο πλήρωμα» | Orthodoxia

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s