«Ουσιώδη σε αποσιώπηση», του καθηγητή Χρήστου Γιανναρά.

Για τους αναγνώστες του ιστολογίου.
Σας ενημερώνουμε ότι δημιουργήσαμε και λειτουργούμε παράλληλα το ιστολόγιο
-ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ (ΙΙ) ( με υπότιτλο Μαρτυρία Χριστού)
στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://missionanatolis.wordpress.com

………………………………………………………………………………………………………..

Σε παλαιότερο άρθρο  του, ο καθηγητής Χρήστος Γιανναράς στις επιφυλλίδες της Κυριακάτικης Καθημερινής αναφέρεται στην αναξιοκρατία, αλλά και για άλλα πολλά που επικρατούν στο χώρο των επισκόπων της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Ό γνωστός και καταξιωμένος διδάκτωρ φιλοσοφίας αλλά και Θεολόγος χαρακτηρίζει το αξίωμα του Επισκόπου ως «αξίωμα ανέσεων, πριγκιπικής αίγλης και χλιδής, οικονομικής εξασφάλισης, εξουσίας επί πλήθους εξαρτημένων».

Το θέμα της σημερινής επιφυλλίδας ίσως κάποιοι το θεωρήσουν περιθωριακό – καθεαυτό ενδιαφέρει ελάχιστους και προβληματίζει ελαχιστότατους. Γραδάρει ωστόσο (μετράει, κρίνει, αποκαλύπτει) τις διαστάσεις παρακμής της ελλαδικής κοινωνίας. Αναζητάμε άλλοθι για την κοινωνική – ιστορική παρακμή μας στην οικονομική καταστροφή που ζούμε: λειτουργεί ίσως σαν παραισθησιογόνο η οικονομική καταστροφή – πιστεύουμε πως αν, με οποιονδήποτε τρόπο, ρεύσει χρήμα στη χώρα, θα είμαστε περίπου παράδεισος.

Κάποια, ωστόσο, νομιζόμενα «περιθωριακά» θέματα που τα προσέχουν ελάχιστοι και προβληματίζουν ελαχιστότατους, ενδέχεται να είναι νεοπλάσματα με προδιαγεγραμμένη, εξαιρετικά οδυνηρή, εξέλιξη. Δεν μιλάμε γι’ αυτά ούτε τους δίνουμε σημασία. Ίσως, για παράδειγμα, να είναι ένδειξη νέκρωσης της κοινωνικής συνείδησης και ευθύνης, να δηλώνει αφανισμό της «αίσθησης δημοσίου συμφέροντος» (δηλαδή πρωτογονισμό οριστικά παγιωμένο), το γεγονός ότι, σε ολόκληρη τη χώρα, κάποιοι πολίτες (όχι τυχαίος αριθμός) καταστρέφουν τις πινακίδες της Τροχαίας στους δρόμους – σήματα διευκόλυνσης της κυκλοφορίας, κατευθυντήριους δείχτες, αναγραφές τοπωνυμίων και ό,τι άλλο. Δεν πρόκειται για πολιτική διαμαρτυρία ούτε καν για αντικρατιστές ή αντί – εξουσιαστές, πρόκειται για ξεκάθαρη πρόθεση να μπερδευτούν, να ταλαιπωρηθούν, να παραπλανηθούν, να κινδυνεύσουν συνάνθρωποι. Έτσι, «για πλάκα», για τον «χαβαλέ» – ανεπίγνωστη ίσως, αλλά ωμή, κτηνώδης απανθρωπιά. Οργανικά γεννήματα αυτής της ψυχοπαθολογικής αντικοινωνικής συμπεριφοράς είναι στη συνέχεια η φοροδιαφυγή, τα «αυθαίρετα», ο χρηματισμός του δημόσιου λειτουργού και τα ατέλειωτα συναφή.

Δεύτερο ( χιλιοειπωμένο στις εδώ επιφυλλίδες ) παράδειγμα: οι αυτονόητες επιδόσεις μαθητών και φοιτητών σε βανδαλισμούς των κτηρίων της δημόσιας εκπαίδευσης. Όχι μόνο όταν επιδίδονται σε «καταλήψεις», αλλά και όταν απλώς «φοιτούν» μέσα στα κτήρια που τους παρέχει δωρεάν το κράτος. Με τον μαρκαδόρο, τον σουγιά, το σπρέι, το ελληνόπουλο θα καταστρέψει το θρανίο του, τους τοίχους, τις πόρτες, τα παράθυρα, τα κάδρα διακόσμησης, ό,τι μπορεί από τα όσα δωρεάν του προσφέρει η ελλαδική κοινωνία. Και όταν εθισθεί στις καταλήψεις, στις «πορείες», στην παραισθησιογόνο υπερδιέγερση της «μάχης» με τους υπαλλήλους που πληρώνει η κοινωνία για να εξασφαλίζουν την έννομη τάξη («μπάτσους, γουρούνια, δολοφόνους»), το ελληνόπουλο θα πάρει τη βαριοπούλα να συντρίψει μαρμάρινες γλυπτές διακοσμήσεις σε κεντρικά δημόσια κτήρια, με τυφλό πρωτογονισμό που τρομάζει.

Ένα ακόμα τέτοιο παράδειγμα κοινωνικής παρακμής, στο περιθώριο (εντελώς) των ενδιαφερόντων της ελλαδικής κοινωνίας, θέλει να επισημάνει η σημερινή επιφυλλίδα. Aσχετο με τα δύο προηγούμενα, άλλου χώρου και άλλου πεδίου, αλλά εξίσου νοσογόνο, γραδάρει (μετράει, κρίνει, αποκαλύπτει) τη δυναμική της παρακμής στην κοινωνία μας. Πρόκειται για τον τρόπο εκλογής των επισκόπων στην Εκκλησία της Ελλάδος. Πόσοι Έλληνες γνωρίζουν, έστω σαν πληροφορία, ότι στο εξαιρετικά επίζηλο με κοσμικά κριτήρια (ανέσεων, πριγκιπικής αίγλης και χλιδής, οικονομικής εξασφάλισης, εξουσίας επί πλήθους εξαρτημένων) αξίωμα του επισκόπου ανέρχονται κληρικοί χωρίς την παραμικρή κρίση, την παραμικρή αξιολόγηση. Μόνο με βάση τα τυπικά τους προσόντα.

Όσοι κληρικοί διαθέτουν τα τυπικά προσόντα να γίνουν επίσκοποι ( αγαμία, πτυχίο, προϋπηρεσία ) εγγράφονται σε έναν «κατάλογο εκλογίμων». O κατάλογος περιέχει συνήθως κάποιες εκατοντάδες ονόματα. Όταν συγκαλείται η «ιεραρχία» (το σύνολο των εν ενεργεία μητροπολιτών – περίπου ογδόντα) για να εκλέξει έναν καινούργιο μητροπολίτη, οι εκλέκτορες μπαίνουν στην αίθουσα συνεδριών, γίνεται μια εθιμοτυπική «δέηση» και αμέσως αρχίζει η εκφώνηση του καταλόγου για την προσέλευση στην κάλπη. Κάθε μητροπολίτης ρίχνει στην κάλπη ένα χαρτί, στο οποίο έχει αναγράψει τρία από τα ονόματα του καταλόγου εκλογίμων. Τα ψηφοδέλτια καταμετρώνται και από τα τρία ονόματα που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους καλούνται αμέσως οι εκλέκτορες να ρίξουν στην κάλπη το ένα όνομα της προτίμησής τους.

Δεν λειτουργεί καμία, ούτε για τους τύπους, κριτική διαδικασία, συζήτηση, ανταλλαγή αξιολογικών εκτιμήσεων, κατάθεση ενστάσεων, συγκριτική αποτίμηση. Οι μητροπολίτες ψηφίζουν, χωρίς ο νόμος να τους υποχρεώνει (ούτε βέβαια η συνείδησή τους) να αιτιολογήσουν την ψήφο τους απέναντι στο σώμα των πιστών, αλλά και στην κοινωνία που τους μισθοδοτεί ως κρατικούς λειτουργούς. Καμία κρίση, καμία αξιολόγηση, είναι η μόνη εκλογή υψηλόβαθμου λειτουργού με βάση μόνο τα τυπικά προσόντα.

Έτσι μένει ασύδοτο – και ανεξέλεγκτο το παρασκήνιο: η συναλλαγή, οι εκβιασμοί, η νομιμοποιημένη αναξιοκρατία, η αυτονόητη ίντριγκα. Οργιάζουν προεκλογικά οι τηλεφωνικές «συνεννοήσεις», τα παζαρέματα, οι υποσχέσεις, τα «δώρα». Διαμορφώνονται «στρατόπεδα», κλίκες, πλεονάζει η συκοφαντία, ισχύει με ωμότητα η αρχή «ο θάνατός σου ζωή μου». Μέσα από αυτή τη θηριομαχία «παίζεται», παράλληλα, και η κορυφαία διεκδίκηση: ο αρχιεπισκοπικός θρόνος, σε έγκαιρη, μακροχρόνια προοπτική.

Αποτέλεσμα: μητροπολιτική εκλογή κερδίζουν όσοι «κινούνται», δηλαδή όσοι καλλιεργούν γνωριμίες, τριγυρνάνε στα συνοδικά γραφεία και στις μητροπόλεις, ξέρουν να «πλασάρονται», προσφέρονται για οπαδοί σε κλίκες. Η δραματικότερη συνέπεια από αυτό το καρκινικό σύμπτωμα παρακμής της ελληνικής κοινωνίας είναι η βεβαιότητα που οικοδομείται ότι ακόμα και μέσα στην εκκλησία η ανθρώπινη ποιότητα είναι εν διωγμώ. Όσοι είναι ικανοί και άξιοι για επίσκοποι, κρύβονται, πρέπει να ψάξεις για να τους βρεις. Στον αφρό πλέουν ευδιάκριτοι οι φελλοί. Και οι εξαιρέσεις σπάνιες.

Προτού φτάσει στον θρόνο των Αθηνών ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος διακήρυττε με έμφαση και επιμονή ότι «το πρώτο και μεγαλύτερο πρόβλημα στην ελλαδική εκκλησία σήμερα είναι ο τρόπος εκλογής των επισκόπων». Είχε δημόσια εκτεθεί, αλλά στο Eλλαδιστάν κανόνας είναι το είπα – ξείπα.Εφτά χρόνια τώρα, έχει φορτώσει στο επισκοπικό σώμα με τις εκλογές που ενορχηστρώνει τόση μετριότητα, μικρόνοια και ανικανότητα, που συνδέει πια οριστικά το όνομά του με την κατάφωρη παρακμή.

Μια πτυχή του παρακμιακού φαινομένου είναι και η αδικαιολόγητα αυτονόητη αρχιεπισκοπική αυθαιρεσία και απολυταρχία στους κόλπους της ελλαδικής εκκλησίας: Γιατί τρέμουν οι μητροπολίτες τον εκάστοτε αρχιεπίσκοπο, γιατί τους επιβάλλει, ακόμα και με νεύματα, τι να ψηφίσουν και τι να καταψηφίσουν; Είναι παιδιόθεν εθισμένοι στη βοσκηματώδη δουλοπρέπεια; Έχουν συμφωνήσει μαζί του αμοιβαιότητα εξυπηρετήσεων; Τους «κρατάει» ή τον «κρατάνε» γνωρίζοντας πεπραγμένα ικανά να εκβιάζουν υποταγή ή συναλλαγή;

Αντικοινωνικό μένος, μανία βανδάλων, θεσμοποιημένη αναξιοκρατία στον χώρο του «ιερού». Τι περισσότερο να μας πείσει για την παρακμή;

 http://www.kathimerini.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s