ΤΑ ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΝΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ

Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου 
Πριν εφτά χρόνια (Μάϊος 2008) είχα τοποθετηθεί με σαφήνεια στο θέμα: 
«Δηλώνω χωρίς περιστροφές ότι είμαι εναντίον της περιαγωγής των ιερών λειψάνων, των αγίων εικόνων και άλλων κειμηλίων της πίστεώς μας. Τα ιερά λείψανα πρέπει να μένουν στη θέση τους, δηλ. στο ναό ή την μονή όπου φυλάσσονται, και οι πιστοί να εκδηλώνουν την ευλάβειά τους κάνοντας την «θυσία» να πηγαίνουν προς προσκύνησίν των στους τόπους τους. 
Φυσικά στην ιστορία εξήλθον της μονής ή του ναού των λείψανα αγίων για λόγους όλως εκτάκτους, δηλ. σεισμοί, λιμοί, καταποντισμοί, πυρ, κ.ο.κ. Στις περιπτώσεις αυτές είναι δικαιολογημένη αν μη και επιβεβλημένη η έξοδός τους.
Στις μέρες μας όμως παρατηρείται το θλιβερό φαινόμενο να περιάγωνται τα ιερά και τα όσια ένθεν κακείθεν χωρίς σοβαρή αιτία κι αφορμή, απλώς για λόγους – φευ! – «δημοσίων σχέσεων» ή οικονομικούς. Είναι αδιανόητη, επίσης, η λογική κάποιων: «Να φέρουμε ένα λείψανο, να έρθει κόσμος, να βγάλουμε λεφτά και να κάνουμε έργα στην εκκλησία για την αποπεράτωσή της». Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα;
Νομίζω ότι το θέμα της μεταφοράς των ιερών λειψάνων θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την Διοικούσα Εκκλησία, γιατί πέρα από την έκπτωση στο φολκλόρ και το «εμπόριο», άπτεται της καθόλου ορθοδόξου πνευματικότητος.»
Δείτε περισσότερα εδώ και εδώ.
Από τότε μέχρι τώρα το φαινόμενο έχει γιγαντωθεί! Μια ματιά στα πρακτορεία εκκλησιαστικών ειδήσεων αρκεί για να καταλάβει ο καθείς την έκταση του φαινομένου. Τώρα έχουν προστεθεί και άλλες επινοήσεις, όπως η υποδοχή αντιγράφων θαυματουργών ή ιστορικών εικόνων, προσκύνηση «σετ» λειψάνων, δηλ. πέντε αγίων κ.ο.κ.
Πρόκειται για ζήτημα που συζητείται ευρύτατα, σε κατ’ ιδίαν συναντήσεις, και οι προβληματισμοί όλων μας πρέπει να τεθούν στην κοινή τράπεζα. Γιατί η μεταφορά καιχρησιμοποίηση των ιερών λειψάνων κατά το δοκούν συνιστούν φοβερή εκκοσμίκευση!Άλλαις λέξεσιν τέτοιες πρακτικές δεν καλύπτουν την μεταφυσική αναγκαιότητα της ύπαρξης, δεν οδηγούν στην εκ νέου ανακάλυψη της απoλεσθείσας πνευματικότητας, αλλά φέρνουν στην επιφάνεια μια «μαγική» εκδοχή της Εκκλησίας, που συνιστά αλλοτρίωση. Και – φευ! – φαίνεται να αναγκάζεται η Διοικούσα Εκκλησία να υιοθετήσει στοιχεία οθνεία για να μη χάσει τα προνόμια της «επικρατούσας θρησκείας».
Θα έπρεπε να μας προβληματίσει το γεγονός ότι τα άφθαρτα λείψανα των Αγίων της Επτανήσου ή η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Τήνου είναι αδύνατον να μετακινηθούν οπουδήποτε εκτός του νησιού όπου φυλάσσονται. 
Η περίπτωση των λειψάνων της Αγίας Βαρβάρας, που βρίσκονται αυτές τις μέρες στην Αθήνα, είναι αναμφισβήτητα ένα ιστορικό γεγονός, αφού για πρώτη φορά η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία παραχωρεί για ένα διάστημα ιερό λείψανο στην Εκκλησία της Ελλάδος. Είναι και συγκινητική η προσέλευση των πιστών που σπεύδουν να προσκυνήσουν τα λείψανα της μεγαλομάρτυρος.
Όμως σε κάθε περίπτωση απαιτείται η αρετή της διακρίσεως, γιατί δεν πρέπει να γινόμαστε εμείς οι πιστοί αιτία χλευασμού των ιερών λειψάνων, καθώς ζούμε πια στην μετανεωτερική εποχή και η Εκκλησία απευθύνεται σ’ έναν κόσμο που ζει με άλλες αντιλήψεις και σε άλλους ρυθμούς και η προσκύνηση των λειψάνων δεν πρέπει να φαντάζει σαν κάτι το μαγικό.
Γιατί αλλιώς, στην όποια αμφισβήτηση, επιστρατεύονται φτηνά επίθετα του στυλ «αγιομάχοι», που δεν έχουν νόημα στις μέρες μας. Για τους νοήμονες φυσικά…

4 thoughts on “ΤΑ ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΝΟΥΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ

  1. Έκπληξη νοιώσαμε με το κείμενο που αναδημοσίευτε του κρυπο-προτεστάντη και οικουμενιστή ανδριοπουλου που όλα του φταίνε ,έκπληξη, για τι ο εν λόγο κύριος αμφισβητεί ακόμη και τις λιτανείες που με τόση ευλάβεια μέρες τώρα μας παρουσιάζετε!
    Φιλικά

    • Δεν έχει σημασία ποιος είναι αυτός που λέει κάτι.
      Σημασία έχει, αν αυτό που λέει είναι σωστό ή όχι.

      (άγιος Ι. Χρυσόστομος)

      ΙΚ

      • Και για να μη νομισθεί, ότι τα ανωτέρω τα βγάζουμε από την κοιλιά μας, παραθέτουμε το ίδιο το κείμενο του μεγάλου πατέρα της Εκκλησίας, του Ι. Χρυσοστόμου:

        «Μηδέποτε εφ’ εαυτοίς μέγα φρονείν, καν απάντων ώμεν σοφώτεροι, μηδέ ατιμάζειν τας παρ’ ετέρων συμβουλάς, καν απάντων ώσιν ευτελέστεροι. Αν μεν γαρ τι των δεόντων συμβουλεύση τις, καν ικέτης η, δέξαι την παραίνεσιν, αν δε τι των ολεθρίων, καν εν αξιώματι τυγχάνη μεγίστω, παράπεμψαι την γνώμην. Ου γαρ τη ποιότητι των προσώπων των συμβουλευόντων, αλλ’ αυτή της συμβουλής τη φύσει προσέχειν δει πανταχού».

        Επομένως, δεν έχει σημασία αν ένας που λέει κάτι είναι προτεστάντης και οικουμενιστής. Σημασία έχει αν αυτό που λέγει είναι σωστό ή όχι.

        ΙΚ

  2. Αρκεί οι λιτανείες και τα προσκυνήματα να μην υπέρκεινται του ίδιου του Χριστού, γιατί το ζήσαμε και αυτό.
    Την Τρίτη το πρωί, πριν την απόδοση του Πάσχα επισκεφθήκαμε, για προσκύνηση των λειψάνων της αγίας Βαρβάρας. Η ουρά ήταν τεράστια και ετελείτο η θ. λειτουργία. περιμέναμε επί μισή ώρα στην ουρά, μέχρις ότου πλησίαζε η ώρα της θ. κοινωνίας. Αποφασίσαμε να μεταλάβουμε και αποσπασθήκαμε από την ουρά, πλησιάσαμε την θύρα, διατυπώσαμε το αίτημά μας και μας επετράπη η είσοδος. Κοινωνήσαμε και ακολούθως ασπασθήκαμε τα λείψανα. Μας έκανε εντύπωση που κανείς άλλος δεν ζήτησε να μεταλάβει από την ουρά, πλην ελαχίστων που ήδη βρίσκονταν εντός του Ναού.
    Αυτό μας ενέβαλε σε σκέψεις, για το πως οι πιστοί κατανοούν και αισθάνονται τον Χριστό και πως τους αγίους του!

    ΙΚ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s