Αγιορείτικες μορφές που ασκήθηκαν και ασκούνται στην Αθωνίτικη Βίγλα.(Β)

Επιμέλεια έρευνας: πρωτοπρεσβ.Δημήτριος Αθανασίου

ΒΙΓΛΑ

-2-

Στο χείλος του ίδιου γκρεμού, που βρίσκεται το ησυχαστήριο του Αγίου Μηνά, καμιά τριακοσαριά μέτρα δυτικότερα, είναι χτισμένη μια ξεροκαλύβη, χωρίς ναό. Το ονομάζουν κάθε φορά από το όνομα του τελευταίου στεγαζόμενου ασκητού. Η καλύβα έχει οροφή από τσίγκους και τοίχους από πέτρα. Δύο δωμάτια, το ένα πάνω στο άλλο, σκέτο φτωχοξεροκάλυβο, όπως λένε στον Άθωνα τέτοια φτωχοκτίσματα που δεν έχουν ναΐσκο. Οι προκάτοχοι της καλύβας, προνοιακά γι¨αυτούς και τους επόμενους, έκτισαν ένα ξερολιθόκτιστο πεζουλάκι προς τον γκρεμνό και την θάλασσα «μη λάχει και-βασκανία δαίμονος –σκοντάψει ο διάδοχος νοικοκύρης ασκητής ή ζαλιστεί και πέσει από ίλιγγο ακροβαδίζοντας στα αιθέρια εκείνα ύψη». Την καλλιεργήσιμη γη την είχε λίγο μακρύτερα, στον πάτο ενός λάκκου με χώμα που το κουβάλησαν από την περιοχή του Κύρ Σαϊου

Σήμερα κατοικείται από τον γέροντα Βλάσιο. Ο γέροντας Βλάσιος έχει γράψει  το βιβλίο «Οι αόρατοι ερημίτες του Άθωνα», εκδόσεις Τέρτιος. Όσες εξηγήσεις και αν δοθούν από την ανθρώπινη λογική γι’ αυτούς τους αοράτους ερημίτες εξακολουθούν να παραμένουν ένα μυστήριο της Αθωνικής ερήμου. Από το 1944 ασκήτευσε εκεί ο Υδραίος Γερο-Ιερώνυμος ο οποίος αποχωρίστηκε από τούτη την ζωή και από την αγαπημένη του καλύβα με βίαιο θάνατο από ένα ψυχοπαθή γύρω στο 1960.

-3-

Παρατηρώντας τις καλύβες στην Βίγλα διαπιστώνουμε, ότι οι περισσότερες, οι κτίτορές τους τις έκτισαν σε λάκκους, για να τις προστατέψουν από τους αγριοκαιρούς.

Εξαίρεση αποτελεί η καλύβη του Αγίου Φανουρίου που ο μακαρίτης ο κτίτοράς του Γέροντας Αββακούμ έκτισε την καλύβα και το εκκλησάκι του Αγίου Φανουρίου σε υπερέχουσα ξέφωτη τοποθεσία. Κατασκεύασε όμως από τα βορεινά πεζούλι θεόρατο, «κάστρο» όπως το έλεγε για να προστατεύσει τον Άγιό του τουλάχιστον από εκείνη την πιο επικίνδυνη μεριά. Μοναχός από τους παλιότερους της Λαύρας. Το ημερολογιακό σχίσμα τον έκανε να διαφωνήσει με την γραμμή και την τακτική της Μονής και να γίνει ζηλωτής, να περιπλανηθεί στο Όρος για κάμποσο καιρό και να προτιμήσει τελικά την Βίγλα σαν σωτήριο καταφύγιο. Δεν ήταν ακραίος στις σκέψεις του και στις εκφράσεις του. Απλά έκοψε το μνημόσυνο του Πατριάρχη γιατί ο Ο Μελέτιος Μεταξάκης», όπως έλεγε, «και το Οικουμενικό Πατριαρχείο άλλαξαν το ημερολόγιο και καθιέρωσαν το «παπικό» και από κει και πέρα όλοι οι Πατριάρχες είναι «φιλενωτικοί». Έμεινε πάντοτε ήσυχος, διαλλακτικός και μακρυά από φανατισμούς και φατριασμούς. Όλοι τον σεβόταν, τον αγαπούσαν και ποτέ δεν σκέφτηκαν να τον διαγράψουν από το μοχανολόγιο της Μονής. Διάσημοι καθηγητές και λόγιοι, όπως οι Παπαμιχαήλ, Λούβαρης, Τρεμπέλας, Dόlger και άλλοι εκφράστηκαν με θαυμασμό για τον π.Αββακούμ.

Μετά την κοίμηση του Γέροντα Αββακούμ η καλύβη έμεινε έρημη, στο έλεος των αρπακτικών και σαρωτικών ακραθωνίτικων ανέμων. Σήμερα κατοικείται από τον ιερομόναχο Σάββα, ο οποίος ανακαίνισε την καλύβα και την προστάτεψε από το ερειπιοκατάντημα.

-4-

Στης Βίγλας το ανατολικό άκρο τελευταία από όλες τις καλύβες βρίσκεται η των Τριών Ιεραρχών….Εκεί ασκήθηκε ο Γέροντας Αναστάσιος. Αυτός  καταγόταν από το χωριό Μερκάδα Φωκίδας.Με τις οικονομίες που εξοικονομούσε από την εργασία του προσπάθησε να αναστηλώσει την ερειπωμένη καλύβα. Ομως ήταν η εποχή της δικτατορίας και τότε με  βάση τον νόμο 124/1969 καμμία εργασία δεν μπορούσε να εκτελεστεί αν δεν υπήρχε άδεια από την πολιτική διοίκηση του Αγίου Όρους. Έστειλε ο Διοικητής Σ.Παπαδάτος χωροφύλακες και σταμάτησαν τις εργασίες και τον απείλησαν με δίωξη αν τις συνέχιζε, επειδή δεν είχε πάρει την νόμιμη άδεια. Φοβήθηκε ο άνθρωπος και σταμάτησε τις εργασίες,  αφήνοντας την καλύβη ξεσκέπαστη.Έμεινε για κάμποσο καιρό στο ησυχαστήριο του Αγίου Μηνά και στην συνέχεια΄ασκήθηκε στα Κατουνάκια.

-5-

Στις εύκολα προσβάσιμες περιοχές της Βίγλας βρίσκονται:

– Η Καλύβη των Εισοδίων της Θεοτόκου. Στην καλύβη αυτή ασκήτεψαν ο Μικρασιάτης Γέροντας Γελάσιος με τους δύο υποτακτικούς του. Τον π.Γαβριήλ, που έπλεκε καλογερικές σκούφιες και τον π.Παύλο τον πρώην σιδηροδρομικό. Σήμερα ασκείται σε αυτήν ο π.Ιωάννης ο Δωδεκανήσιος.

-Η Καλύβη των Αγίων Τριών παίδων. Εδώ ασκήτεψαν ο μονότροπος και λιγομίλητος ζηλωτής Παύλος που καταγόταν από το Βραχώρι Λασηθίου. Αυτός χειροτονήθηκε παπάς και απέκτησε υποτακτικό και ψάλτη για να τον ξελειτουργεί, τον κατά σάρκα πατέρα του, τον οποίο κατά την κουρά μετονόμασε σε Κάλλιστο.

-Η Καλύβη της Αγίας Σκέπης, που ησύχαζε ο Κρητικός Γέρο Ιάκωβος. Επίσης στην καλύβη αυτή έγινε το 1927 η κουρά του Γέροντα Ενώχ, που καταγόταν από την Μολδαβία και έκτοτε ασκήτευε στα ερημικότερα μέρη του Αγίου Όρους, όπως στην Καψάλα.

Σήμερα στην Καλύβη αυτή υπάρχει η συνοδεία του εκ Κορίνθου  Γέροντα Παταπίου, που αποτελείται από ένα ιερομόναχο και ένα μοναχό. Εδώ εκτός από τον ναό της Αγίας Σκέπης υπάρχει και το κατανυκτικότατο εκκλησάκι του Οσίου Παταπίου, που είναι κτισμένο στην  είσοδο φυσικής σπηλιάς.

Εικόνες από την Καλύβη της Αγίας Σκέπης.

ΑΓ.ΣΚΕΠΗ-0

ΑΓ.ΣΚΕΠΗ -5

ΑΓ.ΣΚΕΠΗ-1 ΑΓ.ΣΚΕΠΗ-2

ΑΓ.ΣΚΕΠΗ-4 ΑΓ.ΣΚΕΠΗ -3

-6-

ΓΕΝΝΗΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥ

ΓΕΝΝΗΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥ-2

Κουρασμένος από την πορεία μου στα μέρη της Βίγλας και μετά από το προσκύνημα στην σπηλιά του Αγίου Αθανασίου, έστρεψα την προσοχή μου  πιο δυτικά στην σπηλιά της Καλύβης της Γέννησης του Σωτήρος. Πραγματική πρόκληση και καινοτόμα αρχιτεκτονική, αφού τα θεμέλιά της τα έχει ….από πάνω. Ακουμπάει λίγο στους φυσικούς προβόλους του ατέλειωτου γκρεμνού και περισσότερο κρέμεται σαν ένα μεγάλο κλουβί από τεράστιες σιδεριές που επινόησε και κατασκεύασε ένας Ρουμάνος μοναχός, που δεν μπόρεσε να ησυχάσει στην γειτονική Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου.Σήμερα νοικοκύρης-ασκητής της Καλύβης είναι ο Σερραίος π.Ηλίας, ένας νεότατος χαριτωμένος  ασκητής, που με το καθαρό βλέμμα  και τις ξεκάθαρες σκέψεις σαγηνεύει τον προσκυνητή.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ-Panoramio-ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ

Advertisements

2 thoughts on “Αγιορείτικες μορφές που ασκήθηκαν και ασκούνται στην Αθωνίτικη Βίγλα.(Β)

  1. Λόγοι δεοντολογίας επιβάλουν την αναφορά του δημιουργού των φωτογραφιών με τις οποίες συνοδεύεται τα κείμενά σας. Δεν απαγόρευσα ποτέ μου την χρησιμοποίηση φωτογραφιών μου σε κανένα. Αμοιβή μου, η αναφορά του δημιουργού. Με χριστιανική αγάπη – Γιώργος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s